Kanske en föraning om det som skulle komma?

Att ansa och rensa i bokhyllorna har sina fördelar. Diktsamlingar som jag inte minns att jag ägde och än mindre vad det var som gjorde att jag köpte diktsamlingarna dyker helt oväntat fram. Ovanligt många av diktsamlingarna har jag köpt eller fått 90 – 91. Jag har suttit med många diktsamlingar de senaste veckorna och försökt återskapa känslan jag hade när jag köpte dem, men misslyckats nästan alltid. I dag har jag läst en diktsamling ”Advent” av Ragnar Jändel. Utgiven på Uppsala J. A. Lindblads  förlag 1929. Jag har köpt boken, enligt notering, i maj 1991.

När jag valde bland dikterna, hittade jag en, som kanske visar, att det som hände 1 advent det året, inte var så oväntat och märkligt som jag trott och berättat. Vägen kanske var lagd och bara väntade på att jag skulle gå den. För något i diktsamlingen måste ju fått mig att gå till kassan i något antikvariat eller loppmarknad. Det kanske var den här dikten som signalerade till en sekulär ateist, att det var dags för en förändring. Jag vill gärna tro det.

Bekännelse

Om jag är kristen, broder, vet jag ej.
Jag är en bofast och har barn och maka.
Hur svårt att gå den kristnes fria väg
och hjärtligen för andra allt försaka!

Vad jag skall vara vill jag vara helt –
o helhet, renhet, du min dröm och vånda! –
ej vill jag träda upp likt farisén,
ej lik en lögnare för Guden stånda.

Dock har jag stundom stått vid Kristi väg
och anat brinnande den vägens mening,
dess fruktansvärda: intet eller allt
med översvinnlig mildhet i förening.

Och stundom når, som fjärran klockors ljud
den tanken till mig under dagens hetta:
att offra egen vilja, lust och hem
och få min lön och rikedom i detta –

att vandra fri som som allas vän och bror
och bära andras bördor under vägen,
att gå med evangelium och hjälp
till brukssamhällen, städer, fiskelägen,

att aldrig själv i lador samla in,
blott jämna vägen bättre för de andra.
Men länge, länge hjärtat härdas skall
att utan klagan denna vägen vandra.

Var jag en kallad kanske men ej vald?
I anden orosfylld, i världen bofast,
så blev mitt liv. Och dock ett mål jag har.
Och vad jag lovat vill jag hålla trofast.
(1927)

2 kommentarer till Kanske en föraning om det som skulle komma?

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Vi har Ragnar Jändel och Birger Norman gemensamt, Leo! Så glad jag blir över dikten du lägger ut! Jag tycker f.ö. inte att Ragnar Jändel-sällskapet riktigt sköter sin uppgift att tillgängliggöra Jändels stora författarskap med dess blandning av traditionellt och modernistiskt diktande. De verkar mer intresserade av att sälja faksimilutgåvor av hans diktsamlingar än av att lägga ut hans p g a hans sorgligt tidiga död upphovsrättsfria dikter på hemsidan. Jag tror att det är kontraproduktivt – fler nätpublicerade dikter skulle öka intresset också för själva de tryckta diktsamlingarna (jfr hur filmen ökat intresset för Borta med vinden, Sagan om ringen m.fl. böcker).

    Så jag har själv lagt ut ett 80-tal av Jändels dikter på nätet – dem jag själv tyckte var allra, allra bäst (bl.a. just dikten Bekännelse): http://diktarna.blogspot.se/search/label/J%C3%A4ndel%20Ragnar

  2. Leopold Holtter skriver:

    Tack för din kommentar. Jag är fortfarande förvånad över att jag hade diktsamlingen i min bokhylla. Jag har aldrig köpt böcker på måfå, antingen känner jag till författaren och vet att det borgar för kvalité. Känner jag inte till författaren då ögnar jag genom boken, antingen baksidestexten eller så bläddrar lite på måfå. Nånting var det som i maj 91 fick mig att bli intresserad,

    Måste också berätta om en annan intressant upptäckt. Din kommentar var placerad bland skräpposten och ytterligare två. Undras varför WordPress flaggar varning för just ditt namn, så här plötsligt.

Kommentera

