Är det inte så, att missnöjda vita och svarta arbetare bidrog till Trumps valseger?

Jag avser inte att göra någon lång och omfattande valanalys. Har inte den kompetensen och händelsen ligger, till råga på allt, för nära i tid. Men en fundering vill jag ändå vädra så här dagen efter.

Jag har sett en förklaring till Trumps valseger, att det skulle röra sig om missnöjda rasistiska vita män, som bidrog till valsegern. Och visst, så där ytligt kan jag väl hålla med om beskrivningen av de vita männen. (Märkligt nog så sägs det ingenting om deras ålder och sexuella preferenser.) De är säkert på många plan rasistiska, men är det en tillräcklig förklaring till deras agerande på valdagen?

Låt oss pröva att använda det gamla hederliga klassbegreppet, arbetare. Om vi säger så här i analysen. Vita missnöjda arbetare låg bakom Trumps valseger. Skulle inte den valanalysen ge en bättre grund för solidarisk politisk kamp och framför allt en ökad förståelse av skeendet, än att vi enbart betraktar dem som rasister?

Det sägs också i snabbanalyserna av valet, att svarta inte röstade i den utsträckning, som prognosmakarna hoppats. Och vad kan skälen vara till att svarta inte röstade i valet? Är det orimligt, att tänka sig att det i stor utsträckning var missnöjda svarta arbetare, som avstod från att rösta och därmed bidrog till Trumps valseger? Missnöjet har med all säkerhet i stort samma grund som de vita arbetarnas.

Jag anser, att det det missnöje som svarta och vita arbetare känner är helt berättigad. Här finns också möjligheten att hitta en politisk plattform för en gemensam kamp mot en gemensam fiende. Den stora frågan är väl som så ofta i amerikansk politik. Var finns den politiska kraften som kan ena arbetare över alla existerande rasbarriärer. Martin Luther King hade innan han blev mördad börjat skissa på en strategi, med målet att ena alla fattiga i USA, men efter hans död föll tanken i glömska. Det kanske är dags nu, att väcka liv i den tanken, innan arbetare återigen splittras efter rasmässiga grunder.

Ett är då helt självklart, varken republikanerna eller demokraterna är de krafter som kan ta sig ann uppgiften. De gagnas av att arbetare är splittrade och fortsätter att vara splittrade. Det kanske behövs en fjärde kraft?

Trots att inlägget är kort, känns den ändå lite pladdrig, men se det som en första fundering över en felaktig valanalys. Alla arbetare i USA, har all anledning att vara missnöjda och förbannade!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

9 kommentarer till Är det inte så, att missnöjda vita och svarta arbetare bidrog till Trumps valseger?

  1. Helena skriver:

    Har hört talas om en Dorothy Day, grundare av the Catholic Worker. Vet inte mkt alls om henne men tycker hon verkar intressant. Hennes engagemang kom ur hennes djupa fromhet.

  2. Jonas Nilsson skriver:

    Tack för en verklig eftertanke. Medias ohämmade blåögda(??) hållning skrämmer mig allra mest. Eller snarare sagt – även dagen efter valet – bevisades hur skruvad mediabilden är. Jag hajade till valdagen när jag faktiskt fick höra någon Trumpanhängare ge honom sitt stöd, en anhängare som inte heller riktigt vågade komma ut.
    Jag har inte hört många sådana utsagor i rutan (det var dessutom i radion). Epstein o Nordegren förefaller som det verkliga undantaget De (Louise) ställde dagen efter frågan till någon professor vad för slags nytta en president kan ha av erfarenheter som Trumps.
    Professorn visste(?) att han (borde?) leverera så många reservationer som möjligt var innan han med stammande röst tänkte ut någon ev fördel av sådana erfarenheter. Programledarna njöt av att se hur han svettades? Så mycket för mediaanalys.
    Nu förefaller det som om riktigt politisk arbete väntar. Det kan inte vara orimligt att vi har ett eget försvar. Är vi inte beredda att offra något för balternas säkerhet? Men det krävs mer arbete än att rulla fram värstingkanonerna.

  3. Leopold Holtter skriver:

    Jag har också stött på Dorthy Day den senaste tiden. Har tänkt ta reda på mer, men det har inte blivit av. Har också stött på uppgifter om en presidentkandidat som baserar sin kandidatur på den katolska socialläran. Det ska jag också vid tillfälle ta reda på mer om.

  4. Leopold Holtter skriver:

    Jonas, jag vill å det bestämdaste hävda, att jag inte stöder Trumps politik. Han exploaterar ett missnöje, utan att ha någon lösning på problemen, än att ge sig på invandrare och muslimer.

  5. Jonas Nilsson skriver:

    @LP 10 nov 11:15
    Vilken politik är det som du inte stöder? Vårt problem är väl att han tycks satsa utan någon egentlig politik? Men hur mycket mer realpolitik stod/står demokraterna för?
    Jag tror det är nödvändigt att göra valresultatet lite mer begripligt än att förklara en sådan helseger som endast beroende på ett missnöje. Uppenbart finns det många amerikaner som vill krympa en tänkt stats styrning och satsa på business.
    Jag tycker att det allvarligaste är den bild som vi fått uppmålad i vår media där vi fått mycket få kunskaper om att valfaktorerna där inte är desamma som här.
    Är det ens längre möjligt att tala och tänka om EN arbetarrörelse här i landet?? Hör inte den föreställningen ihop med folkhemmets industri? De nya arbetarna är våra nyanlända men vilka kämpar för deras löner? Man vill ju utveckla låglönesystemet. Var inte en förutsättning för löneutjämnandet att vårt system var ganska slutet? Våra ”demokrater” – alliansen (?) har i praktiken dumpat samma trygghetssystem som de där försökt bygga upp?

  6. Leopold Holtter skriver:

    Okey då. Jag skippar ordet politik. Jag stöder inte Trump och jag stödde inte heller Clinton. Mitt val om jag varit medborgare i USA hade varit Green Party, vilket jag skrivit ett antal gånger under de senaste tre presidentvalen.

  7. kao skriver:

    Det var synd att Bernie Sanders försvann. Han var nog den enda som skulle kunnat göra skillnad – och framförallt ungdomarna gillade ju honom.

    De som röstade på Trump är just de du beskriver och det är samma personer som aningslöst röstar på ett högerextremt rasistiskt parti här i EU- Se bara Ungern och även här med (SD). Snart finns inga personer kvar i livet som personligen kan berätta om de fasor 30-40-talet förde med sej med all den hatretorik som florerade då. Och vad det förde med sej.

    Ordet solidaritet har blivit ett skällsord och alla bara tänker på sej själva. Det har blivit kallt…..men sånt sker ju inte av en slump….det är internet och propagandan där och i gammelmedia som styr folks åsikter och man sparkar nedåt och slickar uppåt, i stället för tvärtom.

    Jag hör stöveltrampet i bakgrunden…..

    // Kao

  8. Leopold Holtter skriver:

    Jag hör också stöveltrampet! Det skrämmer mig, kanske inte för egen del, men jag tänker på barn och barnbarn.

  9. kao skriver:

    Samma här.

Kommentera

