Fem frågor till varje mäktig person

Jag håller på och läser Johan Ehrenbergs memoarer, ”Falska minnen” utgiven på bokförlaget ETC. Läsningen går långsamt för det är mycket att ta in och smälta, men samtidigt är det lustläsning i ordets bästa betydelse. Troligtvis kommer jag att skriva en hel del i anslutning till boken i framtiden. Mycket av samhällsutvecklingen känner jag igen. Det som kräver en ordentlig personlig funderare är hela EU- och EMU- frågorna, där jag till stora delar, verkar det som, utgick från likartade frågeställningar som Johan Ehrenberg gjorde. Det lär bli en självprövning, står jag fortfarande för det jag drev på mängder av möten i Sala-Heby? Men som sagt, det kommer mer senare. Nu skall jag bara dela med mig av en sanning, som Ehrenberg förmedlar. Jag får till min skam säga, att jag aldrig under min politiska gärning och hur kritisk jag än var (vilket jag ofta var) ställde frågorna så konkret, men det sägs ju att man aldrig är för gammal för att lära sig något nytt.

Så här skriver Johan Ehrenberg på sidan 341:

”Jag har utvecklat fem frågor om demokrati man kan använda”
Fem frågor till varje mäktig person
Ja om du möter en mäktig person så ska du fråga följande:
– Vilken makt har du?
– Var har du fått den ifrån?
– I vems intresse utövar du den?
– Inför vem är du ansvarig och…
– Hur kan jag bli av med dig?
Och kan du inte bli av med dem så lever du inte i en demokrati” (min kursevering)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

En kommentar till Fem frågor till varje mäktig person

  1. kao skriver:

    Bra frågor. Men jag tror inte man kommer få sanningsenliga svar på dem.

    // Kao

Kommentera

