Hur en lögn, medveten eller omedveten, blir till en sanning. Huvudsaken är tydligen att få förlöjliga alla tankar på jämställdhet.

Det lär väl inte undgått någon, att i Stockholm sägs snöröjningen vara feministisk. En vän på Facebook har t o m läst uppgiften i en amerikansk tidning och då måste uppgiften vara sann och en näsknäpp åt eliten. Vi andra som tillhör PK-folket, vi går till källorna vi. Först ska jag säga, att jag blev något förvånad över uppgiften att snöröjningen i Stockholm ändrat inriktning, vilket skulle inneburit att vägar inte, av någon feministisk ideologi, inte längre plogas i Stockholm. Jag blev också förvånad över uppgiften att det var orsaken till kaoset i Stockholm, som vad jag förstår, aldrig tidigare hänt i staden. Jag tänkte i mitt stilla sinne: Varifrån har vi fått alla de där skämten om stockholmarnas problem så fort vintern kommer. Jag har hört skämten i minst 30 år, men de har tydligen bara byggt på fördomar, ungefär som Norge-historier. Vi skrattar, men vet att norrmän inte är så korkade som historierna säger. Samma har tydligen gällt när det gäller snökaos i Stockholm. Det har aldrig tidigare hänt, förrän just när feministerna  ställde till det med känt resultat.

Finns det då ingen sanning i alla påståendena t o m i amerikansk press? Jag skulle våga mig på att säga mycket sturskt och bestämt: Nej det finns ingen sanning i historierna. Oavsett om de återfinns i amerikansk högerpress eller i Dag Sandahls blogg. Jag bestämde mig i morse att ta tag i frågan och började med en ledare i gårdagens ETC skriven av Andreas Gustavsson. Jag vet, det är lite simpelt att läsa en svensk tidning, när det finns tidningar på folklig engelska.  Andreas Gustavsson visar på enkel svenska att det senaste kaoset inte orsakades av någon jämställd snöröjning. För den har inte beslutats av berörda förtroendevalda i Stockholm. Det bedrevs en försöksverksamhet förra vintern vid sidan av den ordinarie verksamheten. Exakt hur beslutet kommer att bli, det vet jag inte, men vet att det som styr och som också styrde snöröjningen vid det senaste kaoset har varit i kraft under flera år. Det är en aning anmärkningsvärt att oppositionsborgarrådet och vice ordföranden i Trafiknämnden Cecilia Brink inte vet vilka prioriteringar som styr verksamheten i den nämnd hon själv sitter i. Än mer anmärkningsvärt är det att hon sprider uppgifter som baseras på hennes okunskap. Vore det inte lämpligt att hon avgick?

Nå hur ser då prioriteringarna ut som styrde verksamheten under snökaoset för några dagar sedan? Jag skulle kunna citera ur Andreas Gustavssons ledare, men det är bäst att gå till källan. För säkerhets skull citerar jag också:

  1. Först röjs trafikleder och bussgator med tillhörande gångbanor. Stadens ambition är även att tidigt ploga ett antal pendlingsstråk för cyklister.
  2. Därefter röjs övriga huvudgator med tillhörande gångbanor och gång-, cykel- och mopedvägar.
  3. Sedan tas bostadsgator med tillhörande gångbanor och gång-, cykel- och mopedvägar.

Vad jag kan se är det inget häpnadsväckande med de här prioriteringarna. Det viktiga är, om snökaoset förvärrades av kommunala beslut, så är det de här tre punkterna som i så fall är felaktiga och inte någon tänkt jämställd snöröjning. Jag tror också, att de här prioriteringarna varit i kraft under tidigare års snökaos. Varje år blir det problem i städerna när det kommer stora mängder snö på kort tid.

För saklighetens skull bör jag väl presentera tankarna bakom den jämställda snöröjningen. Så här presenteras tankegångarna:

”Forskning visar att kvinnor och män har olika beteenden i trafiken. Kvinnor går och åker kollektivt mer än män, som i större utsträckning kör bil. Kommunerna bör därför satsa på att få en snabb kollektivtrafik som kan konkurrera med bilen, även på vintern.

Vi prioriterar gångstråk där många människor rör sig och gångstråk som leder till exempelvis sjukhus och vårdcentraler. Vi prioriterar också busslinje 4 som dagligen har runt 65 000 resenärer, fler resenärer än vad SJ har per dag.

Den här vintern (2015/2016) gör vi försök med nya metoder och nya maskiner för att förbättra snöröjningen på gångbanor och vid busshållplatser. Det handlar bland annat om sopsaltning av gångbanor och test av nya typer av plogar för gångbana. Vi ökar också frekvensen av moddplogning och halkbekämpning.

Vi testar kontinuerligt nya metoder för att utveckla vinterväghållningen så att den ska bli så bra som möjligt för alla trafikanter.”

Jag kan inte se hur det här skulle försämra snöröjningen i Stockholm, när den förhoppningsvis införs. Möjligen bör staden visa, att de tänker på alla äldre som rör sig i stadsmiljön. T o m i vårt lilla Hudiksvall klagar äldre personer över att de måste ta sig ut på gatorna över höga snövallar för trottoarerna inte är snöröjda. Förhållandet utgår en stor risk för alla som tvingas lämna trottoarerna.

I slutändan beror allt på hur budgeten blir för snöröjningen. Den sanningen gäller i lika hög grad det stora Stockholm som det lilla Hudiksvall.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

10 kommentarer till Hur en lögn, medveten eller omedveten, blir till en sanning. Huvudsaken är tydligen att få förlöjliga alla tankar på jämställdhet.

  1. Alma-Lena skriver:

    Hear, hear! Jag säger hurra till att gamla och sjuka prioriteras i Stockholm! Hörde också av en medelålders vit man som hjälpte mig att hitta vägen i det mysigt julsnöiga Stockholm att man upphandlat för lite snöröjning, så detta med ekonomin är väl som vanligt en grundorsak. Låg skatt=sämre snöröjning.

  2. Thorsten Schütte skriver:

    Bra att Du tar upp den här stormen i vattenglaset. Kaoset som p g a kombinationen väldigt mycket snö och sommardäck var oundvikligt kunde då av reaktionärerna skyllas syndabocken feminism för. Jag själv brukar utsätta mig för soldatmammans blogg då och då för att pejla läget i det nationella lägret:
    http://soldatmamma.blogspot.se/2016/11/jamstalld-snorojning-stanger-ner-hela.html

  3. Rebellas andra skriver:

    Plus att det inte kommit så här mycket snö i november på 100 år och de flesta skulle se det som slöseri med så hög beredskap.

    Plus att småorter har det lättare då det finns många bönder med egen traktor som hoppar in och plogar.

    Om den gamla snösvängen här, medan det var ett s.k. enkelt jobb
    https://kit.se/2016/11/11/67188/hur-svart-kan-det-vara-att-skotta-undan/
    Jag tänker i mitt stilla sinne att om det gällt ett kvinnoyrke hade det raskt blivit en massa daglöneri igen, som delar av den privata hemtjänsten. ”Konkurrensutsätt” snöröjningen så får ni se vad som är mest ”kostnadseffektivt”! Mest kreativt personalkontor i hur man kringgår arbetsmarknadslagar vinner.

  4. Alma-Lena skriver:

    Men allvarligt talat, skulle inte en snösväng vara alldeles utmärkt även om det är daglöneri. Hur många inom vård och omsorg är inte i praktiken daglönare idag. Snösvängen verkar vara ett värdigt sätt att ge till exempel bostadslösa jobb. Tänk vad mycket arbetslöshet som kommer sig av att dessa enkla jobb avskaffats av en massa olika skäl.

  5. Alma-Lena skriver:

    Mycket lovande! Hoppas förslaget går igenom. Mannen har ju rätt: sommarjobb finns ju redan detta måste gå att organisera. Tänk också på alla nyanlända som av språkliga skäl kan ha svårt att jobba med annat.

  6. Rebellas andra skriver:

    Arbetskraft var billigare på snösvängens tid. Idag kostar en människa med skyffel relativt sett mer än då. Hur lite ska denna tillfälliga arbetskraft få tjäna i timmen, för att de insatserna ska vara värt det för mödan? Lite mer än vad folk får in på att tigga?

    Den som sitter på ett yrke som kräver universitetsutbildning behöver ju inte oroa mig, men snart även exv. äldreomsorg ett ”enkelt arbete” där man kan ta in folk utan krav… faktum är att det ser ut ungefär så på sina håll, trots alla vackra ord om motsatsen. Outbildad arbetskraft är billigare och ställer framför allt inte krav. Särskilt inte när de anställs på timmar.

    Jag våndas inför framtiden.

  7. Alma-Lena skriver:

    Ja, det är det nog en och annan som gör eftersom det knappast är poppis att går vård- och omsorgsprogrammet och det lär inte bli bättre med e dåliga viilkor som erbjuds i vården. Just dessa timanställningar är ett otyg.

  8. Rebellas andra skriver:

    Om du vill basera din verksamhet på timanställda, gör du klokt i att inte ta de utbildade utan prioritera ”andra kvaliteter”.

  9. Alma-Lena skriver:

    Visst är det så, ändå har inte så sällan timanställda utbildning.

Kommentera

