Är nakentvång liberalt?

Frågan kanske inte känns så viktig, men tänk efter hur vi vuxna minns vår barndoms gymnastik och omklädningsrum. Där vi fick husera ostört för aldrig fanns en lärare närvarande. Vi fick ägna oss åt det som kallades kamratfostran, som skulle härda oss, efter vad jag förstår.
Jag stöder Vänsterpartiet motion i Västerås helhjärtat. Det är varken liberalt eller radikalt att tvinga pojkar och flickar att vara nakna inför varandra. (Jag utgår från att duschutrymmena är könsseparerade) Nakenhet inför andra måste vara fullständigt frivilligt.
Jag tror nog att Vänsterpartiet kan klä av alla korkade argument om nymoralism.

Sverige är inte världens navel!

Jag läste Sakines ledare om mot Vänsterpartiet i Västerås förslag att skapa duschbås i skolorna. Och jag skakar på huvudet och undrar varför så många liberaler lajkat den artikeln. Kan det vara så illa att de anser att tvång är liberalt?

När Vänsterpartiet i Västerås föreslog duschbås för skoleleverna motiverades det med att ”många ungdomar känner sig obekväma med att vara avklädda i sammanhang där flera ser dem”…

Men varför känner sig unga obekväma? Varför görs inte mer för att stoppa eventuell mobbning? Varför anses det integritetskränkande om någon ser en naken? Vad kan vi göra för att stärka unga tjejer? Vart tog ”Bara Bröst”-feminismen vägen? När barn och unga skäms för att duscha är något allvarligt fel.

I stället för att befästa förlegade värderingar, och ta till enkla ”lösningar”, borde skolledningar och vuxna motarbeta skammen kring nakenhet. Barnen har inget att skämmas för. Upprepa det tills det sitter.

Återigen…

View original post 408 fler ord

2 kommentarer till Är nakentvång liberalt?

  1. Alma-Lena skriver:

    Ja omklädningsrummen var och är tortyrkammare för tillräckligt många för att de för länge sedan borde ha tagits bort. Jag vet inget enskilt skolämne som är så hatat av så många som idrotten. Tom de som tränatr mycket på fritiden hoppar skolgympan.

    Och även om det inte skulle mobbas alls, inte filmas alls i omklädningsrummen undrar jag vilken vuxen som regelbundet vill klä av sig naken inför sina arbetskamrater?

    På de träningsanläggningar jag bevistar duschar de flesta hemma. Fast det finns varm bastu, duschbås och man sparar energi hemma.

  2. Thorsten Schütte skriver:

    Jag bor ju i Västerås och har följs diskussionen med stor förvåning. Och även om jag själv tycker om att sola och bada naken där det är möjligt och inga problem med duschen på badhuset har skulle det ju aldrig falla in mig att påtvinga andra nakenhet. Så åtminstone några duschar med dörr bör finnas i skolornas omklädningsrum. Det finns redan tillräckligt mycket annat som skrämmer bort eleverna från idrotten.

Kommentera

