Tiden går och plötsligt upptäcker vi, att vi håller historien i svansen!

Det sägs att det hjärtat är fullt av talar munnen. Den senaste tiden har jag ofta tänkt på frågan om abort och om de selektiva aborterna som inte har något annat syfte än att sortera bort barn på grund av icke önskvärda egenskaper.
Ibland vill munnen tala, men hittar inga nya ord, utan jag får ta till gamla. De är användbara, för då de användes senast, verkade de inte ha någon betydelse för utvecklingen. Så jag försöker igen.

Vill påminna om domsöndagen i morgon. Hela mänskligheten står under domen!

Tankar i natten

Jag upptäcker, när jag gör en hastig överblick av det jag skrivit under 2015, att jag nästan helt upphört med att skriva om selektiva aborter. Under 2014 var det ett återkommande tema. Orsaken till den dramatiska minskningen har många orsaker, men orsaken är definitivt inte att jag ändrat uppfattning i frågan.

Många av oss kristna brukar ofta, inte helt utan skäl, påpeka att många sedvänjor kom ur bruk här i norden, allteftersom kristendomen vann insteg. Trälarna blev fria och den barbariska sedvänjan att sätta ut oönskade nyfödda barn i skogen för att dö, upphörde helt. Det går inte att bortse från Kyrkans roll att så skedde. I mångt och mycket innebar kristendomens utbredning en humanisering av samhället. Jag minns från min skoltid hur vi fick lära oss, att husfadern vid varje födsel fick se det nyfödda barnet, för att avgöra om barnet skulle få leva. Orsakerna till varför barnen sattes…

View original post 574 fler ord

En kommentar till Tiden går och plötsligt upptäcker vi, att vi håller historien i svansen!

  1. Rebellas andra skriver:

    Formuleringen att selektiv abort går ut på att ”sortera bort barn på grund av icke önskvärda egenskaper” är vidrig. Vidrigheten faller dock på formulerarens, alltså bloggarens konto. Kom med det där den dag vi selekterar bort foster på grund av ögonfärg. En tvekan om huruvida man klarar av och orkar med barn med svåra funktionshinder – eller bara ett livslångt föräldraskap – jämställs med rashygien.

    Vidrigt, var ordet.

Kommentera

