Dagens åsikter vilar på gårdagens ståndpunkter

Den här rebloggade inlägget blir den sista rebloggade, inom ämnesområdet abort, eugenik och selektiva aborter. Alla inlägg jag plockat fram ur minnenas gömslen skrevs med bakgrund i en kyrkotradition, den Svenska kyrkans. I framtiden kommer jag att närma mig frågorna ur en helt annan infallsvinkel, den Katolska kyrkans. Katolska kyrkan har en annan tradition än Svenska kyrkan.
Jag menar att mina hågkomster av skrivna inlägg väl passat in under temat för domsöndagen.

Tankar i natten

Den 30 augusti skrev jag ett öppet brev: ”Biskop Ragnar har jag fel enligt Svenska kyrkans tro och lära?” (Brevet skickade jag också till Ragnar Persenius som e-post.) I brevet ställer jag tre frågor kring abort, livets början och selektiva aborter. Mycket kort redovisar jag min syn och frågan biskop Ragnar om mina ståndpunkter strider mor kyrkans tro och lära. När jag skrev brevet fick jag också inspiration att blicka bakåt för att se hur kyrkan under 1900-talet sett på mina frågor. Jag fick ytterligare en kick i baken när jag för ett par dagar sedan råkade se ett program i TV: ”Rashygienens historia.” Innehållet i programmet var förfärligt, när historien kring försöken till rashygien redovisades. Sverige var inte ensamt. Steriliseringskampanjen pågick från 1935 till 1976. 63000 människor drabbades, de flesta efter kriget. Rashygien var inte ett nazistiskt påfund. Hursom, jag blev intresserad av att se hur Svenska kyrkan sett på…

View original post 403 fler ord

3 kommentarer till Dagens åsikter vilar på gårdagens ståndpunkter

  1. kao skriver:

    Hade en god vän (man) som dog för ett antal år sen. På 50-talet blev han steriliserad då han var 17 år – i ett val mellan att sitta på Långholmens fängelse eller att bli just steriliserad. Han valde det senare i ungdomligt oförstånd och ångrade det senare resten av sitt liv. Har skrivit om honom förut (med hans tillåtelse). Kanske ska jag ta upp det igen.
    ———–
    För övrigt tycker jag att det är helt fel att gubbar och prelater ska ens ha åsikter om abort och sånt som har med kvinnors kroppar att göra. Men abort ska heller inte användas som allmänt preventivmedel, vilket vissa tycks tro. En abort är alltid en svår sak, men nu har vi kvinnor den rätten och den ska aldrig tas ifrån oss så att vi hamnar på medeltidsnivå igen, fyllda av skam och skuld – medans männen bara glatt visslande går vidare i livet.

    Fram för ett preventivmedel för män snarast!
    // Kao

  2. Thorsten Schütte skriver:

    Bra inlägg, Kao! Och jag är den förste att beklaga att det är så skralt med bra preventivmedel för män. Sterilisering har sina sidor – för mig slutade den i ambulansfärd från urologen till lasarettet med en blödning och ljumskbråck som senare följd. Efter dess operation får jag leva med känslan av en tepåse ljumsken för resten av livet. Jag har i alla fall dragit mitt strå till stacken att som man ta ansvar för preventionen men hade förstås föredragit en lindrigare metod…

  3. Jonas M skriver:

    Ja; vad Katolska kyrkan skriver i sin katekes om livets helgd och om abort är väl värt att läsa.

Kommentera

