Vågar vi vara desertörer?

Kjell Höglund var ofta för mig ett gnagande samvete, som förhindrade att jag blev alltför lojal mot självutnämnda och belästa besserwissrar. Det var nyttigt att konfronteras i mina rödkindade övertygelser och den nyttan är fortfarande lika aktuell. För att inte säga nödvändig!

5 kommentarer till Vågar vi vara desertörer?

  1. Rebellas andra skriver:

    För den som vill läsa texten finns den här
    http://www.kjellhoglund.com/desertoren.html

  2. Rebellas andra skriver:

    Min favvo-höglundare är denna. Den är från samma platta som Desertören, och för mig går de en smula hand i hand.

    http://www.kjellhoglund.com/slutstrid.html

  3. kao skriver:

    Fantastiskt bra och tänkvärd låt.
    // Kao

  4. Leopold Holtter skriver:

    När jag första gången läste Petter Bergmans dikt ur diktsamlingen Tilltal, då tänkte jag på Kjell Höglund.

    Spegelvänt

    Jag går på stigen. Jag är en människa
    som rör sig sakta mot mig själv.
    Detta är ingenting jag längtar efter:
    det bara är. Ett ofrånkomligt möte
    på offentlig plats.
    Vad fruktar jag?
    Att likheten skall vara slående
    eller skillnaden bestående?
    Jag fruktar helheten: att acceptera
    allt jag är, inte bara det lilla som
    jag visar upp till allmänt beskådande.

    Ingen blir klokare med åren,
    bara en smula mera skeptisk.
    Världen snurrar, murar ruttnar
    och faller ner och det berör mig
    inte alls. Men detta: att sammanfogas
    till en helhet skrämmer mig mer än
    något annat. Halva mitt liv har jag lyckats
    hålla mig borta från halva mig själv.
    Nu orkar jag inte längre. Nu skall straffet
    utdömas, helheten förenas.

    Jag går på stigen. Jag är en människa
    som rör sig sakta mot sig själv

  5. Rebellas andra skriver:

    Höglund, javisst, i den dikten. Och Trollkarlen från Övärlden av Ursula Le Guin.

Kommentera

