Altarringen är på väg tillbaka

Här finns många kloka tankar. Tål att läsas!

Rebellas andra

Rebella svingar inte sin sibyllekappa särskilt ofta, numera. Som klok sibylla brukar hon försiktigtvis yttra sig enbart i sådana fall, då det inte på långliga tider kommer att gå att avgöra huruvida profetian inföll eller ej. Så även i detta fall… vi får väl se om 30 år eller så, om jag fick rätt.

Jag förutspår att altarringen är på väg tillbaka. De som finns kommer att användas mer än de gör idag. På andra ställen kommer man att skaffa, företrädesvis sådana enkla som byggs med lösa segment, knäfallsbänkar som ställs i ring.

Inför min konfirmation gick jag i två kyrkor. Av högmässorna i den lilla nybyggda kyrkan minns jag exakt ingenting. Däremot minns jag de som hölls i den äldre kyrkan en bit bort. Det var inte enbart positivt – verkligen inte – men jag minns det. Jag förmodar att det som skedde i den nya kyrkan var…

View original post 986 fler ord

Kommentera

