Nationaldagsfunderingar

Det här inlägget från 2011 får bli min inledning till den diskussion jag hoppades på i min rebloggning i går av inlägget av bloggen Hela pingsten.
Jag tror inte att alla de som lyssnade till Johannes döparen delade hans uppfattning om delningen av skjortor till behövande, men han sa det ändå. För det var och är fortfarande en sanning från Gud.

Tankar i natten

Vid andakten på forngården i Bjuråker på nationaldagen hade jag som uppdrag att läsa ett antal texter. En av texterna vår kyrkoherde Lena Funge hade valt var följande:

Om en invandrare slår sig ner i ert land,
skall ni inte förtrycka honom. Invandraren
som bor hos er skall ni behandla som en in-
född. Du skall älska honom som dig själv, ni
var ju själva invandrare i Egypten. Jag är Her-
ren, er Gud. (3 Mos 19: 33-34)

Det är mäktigt, att få läsa: ”Jag är Herren, er Gud.” Det ger en viss tyngd åt uttalandet, om man så säger. Det är annat än Leo Holtters påstådda PK-åsikter i ämnet!

För ett antal år sedan fick jag en fråga på Kyrkans Tidnings, numer nedlagda, diskussionsforum, Vestibulen. Frågan löd: ”Anser du att det är Guds vilja, att alla människor i hela världen skall bo i Sverige?” Frågan förvånade mig och jag svarade lite förstrött, att jag inte trodde det…

View original post 536 fler ord

3 Responses to Nationaldagsfunderingar

  1. kao skriver:

    Det var befriande att läsa versen ur 3e Mosebok. Det ringer en liten klocka någonstans att jag har läst detta förut.

    Självklart ska vi ta emot flyktingar. Vi ska ta emot de vi klarar av att ta emot och hittills har vi klarat det.

    Synd bara att någon då försöker döda hela diskussionen genom att säga ”anser du att det är Guds vilja att alla i hela världen ska bo i Sverige”… och liknande. Tyvärr läser jag in en hel del främlingsfientliga stämningar hos dem som kommenterar hos dej – och på andra kristna sajter.

    Kanske beror oviljan på att det är många muslimer som kommer hit?

    MVH
    //Kao

  2. Thorsten Schütte skriver:

    Tyvärr drar även kristna medsyskon åt snaran allt mera i invandringsfrågan:
    http://www.mikaelkarlendal.se/2017/01/03/invandringspolitik-biblisk-och-kristen/

  3. Leopold Holtter skriver:

    Det är mycket märkligt, att Karlendal kritiserar juluppropet att vara vänsterpolitik, men inte ser att att hans kritik är klart högerpolitisk.

Kommentera

