Tänk, det hade jag ingen aning om! Mikael Karlendal har uppenbarat en sanning!

Mikael Karlendal skriver ett påpekande i sitt senaste blogginlägg, som jag blir något brydd av:

”Det står inte i Bibeln hur Sverige ska bedriva sin invandringspolitik. Det är upp till Sveriges regering och riksdag att utifrån noggranna överväganden avgöra detta, baserat både på den etik eller de värderingar vi önskar att vårt samhälle ska präglas av och på alla de ekonomiska och praktiska faktorer som är av så avgörande betydelse i en fråga som denna. Punkt!”

Jag får erkänna, som kristen att jag inte riktigt förstår vad som väntas av mig. Jag har inte läst Bibeln från pärm till pärm, men jag tror mig veta att Sverige inte nämns i Bibeln, men det kanske finns de som tror det, så det är bra att Mikael Karlendal påpekar det uppenbara. Så långt är jag enig med bloggaren.

Det jag däremot inte är enig med honom om är att jag stillatigande ska ge legitimitet åt vad riksdagen beslutar. I den bedömningen anser jag att jag alltid står på säker mark om jag tar hjälp av Bibeln, när jag ta ställning till den moraliska halten i riksdagens beslut. Jag anser, vilket jag också gett uttryck åt i många av mina blogginlägg, att den omsvängning som riksdagsmajoriteten gjorde, saknade moralisk kompass. Jag ser inte mycket av det som tydligen Karlendal ser,  om vi läser hans, av mig citerade, text.

Jag stöder min åsikt på min tvåfaldiga tillhörighet, dels mitt medborgarskap i nationen Sverige, dels min tillhörighet i den kristna gemenskapen. Av bägge dessa tillhörigheter har min kristna tro och identitet företräde före medborgarskapet i nationen Sverige.

Men som sagt, visst är det bra att vi får veta att Sverige inte nämns i Bibeln.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentera

