En dikt tillägnad Rysslands lagstiftare.

Slav

Min man har gått på krogen,
ringde hem från jobbet,
sa, att nu gick han.
Jag vet vad som väntar mig –
borde gå härifrån
någonstans
där han inte hittar mig.
Men han hittar mig varje gång,
jag är hans egendom,
han släpper mig aldrig – – –
kanske jag inte heller vill
det, jag vet ingenting.
Jag kan ingenting:
Är ingenting.
Jag är så usel, att man
bara kan slå mig,
inte älska mig,
inte respektera mig.
Vem vill ha mig,
vart kan jag gå,
vem är jag
vem respekterar en slav?

Dikten är hämtad ur diktsamlingen ”Kvinna du är offret” skriven Tove Nielsen. Utgiven på förlaget Barrikaden 1981

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

En kommentar till En dikt tillägnad Rysslands lagstiftare.

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Ja man blir onekligen mörkrädd. Konstigt att det inte är mera uppror i medierna om det här!

Kommentera

