En inte helt oangenäm nostalgikväll

Jag har i dag ägnat mig åt att i TV följa fullmäktigesammanträdet i Västerås. Det var oerhört intressant. Det var verkligen intressant, att uppliva gamla minnen från mina egna debatter i Västerås fullmäktige. I två omgångar har jag erfarenheter av att ha varit ordinarie ledamot. Debatterna var sig mycket lika från min tid, men med i stort helt andra deltagare. Förnyelsen har varit omfattande under de år jag inte bott i Västerås.

Jag måste också säga, att det var oerhört trevligt att se Ulla Persson i aktion som ordförande. Humöret var det inget fel på. Möjligen var hon lite väl snäll med beviljande av repliker. Men jag uppskattade hennes frejdiga sätt att leda mötet.

Jag måste också säga att SD förvånade mig något. I en rapport, som handlade om mottagandet av flyktingar i förskolor, grundskola och gymnasieskola i Västerås. Rapporten gav en positiv bild av hur Västerås stad klarade den stora flyktingmängd som kom till Sverige i slutet av 2015. I rapporten nämndes tydligen kostnader, vilket fick ett par SD:are att utbrista i ett: ”Vad var det vi sagt? Flyktingmottagandet kostar, vilket alla partier förnekat.” När Sverigedemokrater för ett antal år sedan hävdade den påstådda sanningen, att alla partier förnekade att flyktingmottagandet kostade många pengar, då kunde det skyllas på okunskap. I dag när SD sitter i nästan alla beslutande församlingar i Sverige, så fortsätter de med samma argumentation. Det tas budgetar och bokslut i alla de kommuner, landsting och riksdagen, där de kan ta del av förslagen, men ändå fortsätter de att påstå att överallt mörkar partierna kommunernas, landstingen och staten kostnader för delar av sin verksamhet.

Jag tror inte att Västerås ändrat sin ekonomiska praxis så, att inte alla kostnader redovisas på ett sätt att alla kan tolka siffrorna. så förhöll det sig, när jag var aktiv kommunalpolitiker. Jag utgår från att det inte finns något hemligt utskott i Västerås, som mörkar delar av kommunens ekonomi.  Har jag fel? Någon?

Jag tror nog att jag kommer att följa fler fullmäktigesammanträden i framtiden. Om inte för något annat än Ulla Perssons uppfriskande och personliga sätt att leda sammanträdena. Det gjorde en gammal mötesräv som mig, mycket glad.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 Responses to En inte helt oangenäm nostalgikväll

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Håller med. Och jag tycker att Västerås är en välskött kommun, särskilt bra tycker jag att man med styrkvartetten S+MP+C+KD har tagit sig ur den fördummande blockpolitiken. Flyttar senare under året till stugan i Sala, vad skötseln av den nya hemkommunen anbelangar med viss bävan.

  2. Rebellas andra skriver:

    Åhå, så att flytta till Västerås var att flytta hem.

    Fullmäktigesammanträden i TV som nöje. Jag säger då det. Vi har alla våra böjelser.

  3. Thorsten Schütte skriver:

    Rebella, det är nog bra för vårt land att några har denna böjelse och värderar de folkvaldas slit i en tid det blir allt svårare att få folk att ställa upp och kommunalpolitiker av alla kulörer får utstå spott och spe samt hot.

  4. Leopold Holtter skriver:

    Rebella, jag flyttade inte hem.Skälet att jag flyttade till Västerås var mycket enkelt. Min dotter med familj bodde här.

Kommentera

