Har Sverige tillräcklig transportkapacitet och tillräckligt med taggtråd?

För en tid sedan deltog jag i en diskussion på Facebook angående invandringen till Sverige. Som vanligt var det lite svårt att hålla reda på vad en del menade. Jag fick intrycket att många med massinvandring menar all invandring efter kriget. Det som talar för den tolkningen är att det ofta hänvisades till andelen invandrare i Sverige. Antalet är så stort att även jag som kom 1952 nog är inräknad.

I diskussionen frågade jag en FB-vän, som var mycket imponerad över SD:s politik vad gällde den påstådda massinvandringen. Jag frågade vännen, hur SD:s politik såg ut vad gällde integrationen i Sverige. Min tanke var att nu har vi, vare sig vi vill eller inte, ett stort antal människor i landet. Det torde vara uppenbart för de flesta partier, även SD, att det vore bra med en genomtänkt integrationspolitik. Jag fick småtjata på vännen om SD:s politik i frågan. Och se till sist kom ett svar. Jag tänkte kommentera, men drabbades av influensa med hög feber och iltransport med ambulans till Västerås sjukhus. Först nu, efter ett par dagar hemma, har jag ork tillräckligt att reagera över det märkliga svaret.

Vännens förklaring har ingen källhänvisning, men min Facebookvän verkar väl införsatt i SD:s politik, så jag utgår från att han korrekt sammanfattar partiet politik i integrationsfrågor. (Jag är också övertygad om att hade jag skrivit och påstått samma samma sak, då skulle jag blivit anklagad att demonisera SD.

Så här sammanfattar min vän, med gillande (?) SD:s politik i integrationsfrågor:

”Nej, Sd har just inga förslag att komma med då de är mest intresserade av att stoppa all invandring och av att slänga ut alla invandrare som inte sköter sig. Då blir det ju logiskt om det lyckas, att inte lägga ner några pengar på integration!”

Jag förstår svaret, men jag undrar om min vän inser vidden av sin sammanfattning av SD:s politik.

Inser han inte vilken gigantisk utslängning det kommer att handla om? Det torde handla om att slänga ut en överväldigande majoritet av landets invandrare om det ska bli så få kvar, att det inte behövs någon integrationspolitik. Det kommer inte att behövas någon undervisning i modersmål. Svenska som andra språk försvinner från skolschemat. Inga tolkar kommer att behövas. Det skulle också vara intressant att få en beskrivning av vad ”inte sköter sig” egentligen innebär. Begreppet måste ha en mycket vid tolkning om det skall kunna leda till att majoriteten av invandrarna kan slängas ut och staten sparar in alla kostnader för integration.

Vän av ordning ställer sig frågan, har Sverige tillräcklig transportkapacitet för att klara en så omfattande massutvisning? Kan vi förvänta oss att massavvisningen kommer att ske helt utan stora sociala störningar? Som tur är behöver jag inte svara på frågorna, utan det får väl de som står för politiken svara på.

Den andra frågan jag ställer, när jag läser svaret år påståendet att SD vill stoppa all invandring. Innebär det att t ex Nordbor inte längre får invandra till Sverige? Ska det införas passtvång igen mellan de nordiska länderna? Om det gäller att stoppa all invandring då lär det väl inte räcka med passtvång, utan då krävs det mer rejäla tag. Har Sverige tillräckligt med taggtråd, för att stoppa nordbor att ta sig till Sverige?

Frågorna är många och min förundran är stor, men säger människor, som med gillande följt SD:s invandringspolitik, att det är så, då får jag väl acceptera att det är så och börja delta i ett organiserat motstånd mot den beskrivna stollepolitiken.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

