En dikt som mötte en sinnestämning

Ofta när jag läser dikter, så fångar en dikt min sinnesstämning fullständigt. Jag sitter där fullständigt mållös. I dag var en sån stund.

Den förlorade tonen

Det sitter en rödhake i en skog
– han tror på ljusare tider –
men plötsligt drar han ihop sina klor
som lämnade honom livet.

I paradis är så underligt tyst,
förr satt där en fågel på varje kvist.

De sjöngo om våren med ljusan röst:
”Ack, än är det långt till den ödsliga höst!”

I mossan går barnet, böjt av sorg,
det plockar rödhakar i sin korg.

Vid en sten får det syn på ett rödhakepar,
det sista, och lägger dem alla i grav.

Ej mera sjunga Guds fåglar av sår:
”Ack om det bleve en riktig vår!”

Det ligger en rödhake i sitt bo
– i våraningstider –
men skogen är en fördömelsens skog
med giftpilar i sitt koger.

Ur diktsamlingen ”Jag ligger i mörkret hos dig” dikter i urval av Bo Strömstedt. Utgiven på Bonniers.

2 Responses to En dikt som mötte en sinnestämning

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Och diktaren är alltså Bo Setterlind, som tack vare Bo Strömstedts utomordentligt känsliga urval här framstår som en av svensk litteraturs riktigt stora diktare. (Hans enorma produktion krävde viss sovring för att komma till sin rätt).

    Ingen rolig sinnesstämning, men varje stämning behöver sin tolk. Idag är temat i vår kyrka passande nog ”Den kämpande tron”.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Det var slarvigt av mig att inte nämna författaren. I övrigt håller jag helt med dig.

Kommentera

