Hur motverkar myndigheterna den högerextrema radikaliseringen?

För en stund sen läste jag artikeln ”En serie nazistiska våldsdåd i Stockholm” i tidningen Expo. Artikeln påminde mig om mina funderingar över, som det verkar för mig, att högerextremismen relativt ostört får sprida hat och våld och också rekrytera nya anhängare. Jag är väl i sig övertygad om att säkerhetspolisen spanar på de högerextrema rörelserna, men på mig verkar det som om det också i den här frågan verkar vara vattentäta skott mellan myndigheterna. Hur många våldsbejakande högerextremister vandrar runt på våra gator? Hur oroad bör jag vara?

Var finns rörelsernas rekryteringsbas? Det kan ju inte vara alla de förorter som det rapporteras i medierna och som också myndigheterna ser som det stora hotet. Ur vilka sociala och geografiska miljöer rekryteras individer som tydligen är beredda att att ta till våld, som tillverkar bomber, som de också är beredda att använda. De drar sig tydligen inte ens att slåss med polisen.

Ovanstående är bara en enkel nattlig fundering, men den tål att lyftas fram som ett stort samhällsproblem. Högerextrema våldsbejakande rörelser finns och mina funderingar bygger inte på läsning av rörelsernas dokument, utan baseras på reella händelser.

Bomber sprängs!

 

 

En kommentar till Hur motverkar myndigheterna den högerextrema radikaliseringen?

  1. villacalifornia skriver:

    Rekrytering pågår på de ställen där folk hamnar utanför samhällets gemenskap. D så ju Anton Lundin Pettersson här i Trollhättan hur han skulle få sluta en kurs han ville fortsätta på. Lite blyg och radikaliserades mycket fort…

    Jag vet när det var dags att ge mig sjukpension, hur viktigt det var för myndigheten försäkringskassan att jag inte lämnades vind för våg, och flera gånger intervjuades vad jag sysslar med på fritiden.

    Är du yngre så är de väldigt lätt att komma i fel gäng, men om jag inte är välkommen hos någon annan så, var kan jag vara för att bli accepterad. Sedan finns det lagar som som är föråldrade och inte passar in i dagens samhälle.

    Efter en osedvanligt lång lågkonunktur, så händer mycket, och även om tiden nu betecknas so högkonuntur, så är den väldigt svag. Vi har fortfarande minusränta för att stimulera investeringar i jobb mm.

    Så det gäller hela tiden att arbeta på bred front…

Kommentera

