Vad var det Nalin Pekgul sa?

För några år sedan skrev jag ett antal blogginlägg till stöd för Nalin Pekgul och andra kvinnor, som berättade att islamister gick omkring i olika förorter och ansåg sig ha rätt att trakassera kvinnor som inte klädde sig som islamisterna ansåg vara den rätta klädstilen.

Jag minns hur illa åtgången Nalin Pekgul och de andra kvinnorna blev av välmenande vänsterpartister och socialdemokrater. De menade att kvinnorna agerade i ond tro och inte var intresserade av sanningen. Det verkligt märkliga var att det ofta var män som påstod att Nalin Pekgul dels hade fel och dels var islamofob. Den dåvarande ordföranden i före detta Broderskapsrörelsen gick t o m så långt, att han inte erkände att Nalin Pekgul var muslim, när han skilde på troende muslimer och praktiserande.

Efter den mediala rapporteringen i dagarna, kan alla de kvinnor som på olika sätt tog strid mot moralpoliserna påstridigt och uppfordrande säga: Vad var det vi sa? De beskrev en verklighet där kvinnor trakasserades av män som ansåg sig ha rätten att ha synpunkter på bl a kvinnors klädsel. Jag skrev ett antal blogginlägg för några år sedan till stöd kvinnors kamp mot moralpoliserna. Jag hade och har inga synpunkter på hur vare sig kvinnor eller män klär sig. För min del accepterar jag huvudduk, heltäckande kläder, kippa, turban eller vad det kan röra sig om, bara det sker av fri vilja. Moralpoliserna i te x Tensta förnekar kvinnors fria vilja och vill tvinga på dem sina värderingar, Vilket är fel både moraliskt och i många fall också brottsligt. Beroende hur trakasserierna sker i praktiken. Självklart är det lika fel, det som skedde i på franska badstränder, när poliser tvingade kvinnor att klä av sig och visa hud. Statligt sanktionerade moralpoliser är inte något som bör accepteras. Lika lite som självutnämnda moralpoliser. Där som här är det kvinnorna som får ta stöten.
Jag såg frågan som i det stora hela som en kvinnofråga och att det var min plikt att stödja de kvinnor som tog strid mot mäns självpåtagna rätt att förtrycka kvinnor.

Jag länkar till några blogginlägg: två från 2013 och en från 2015. Skam till sägandes är inlägget från juni 2015 det sista jag skrev till stöd för kvinnors kamp för rätten att klä sig som de önskade, men jag har inte ändrat uppfattning. Tvärtom! Däremot hoppas jag att många andra ändrat uppfattning och åtminstone i sin ensamhet ber Nalin Pekgul om ursäkt för sina tillvitelser om islamofobi.

https://holtter.wordpress.com/2015/06/23/dar-det-finns-fortryck-sipprar-alltid-ett-motstand-fram-en-gammal-sanning-som-gladjande-nog-star-sig-an/

https://holtter.wordpress.com/2013/05/06/funderingar-troligtvis-rakt-ut-i-tomheten/

https://holtter.wordpress.com/2013/04/19/det-ar-latt-att-forsta-nalin-pekguls-upprordhet/

Kommentera

