Får väl i ärlighetens namn göra en bekännelse

Det har den senaste dagarna diskuterats på sociala medier om det var rätt att tillåta Nordiska motståndsrörelsen demonstrera 1 maj i Falun. Jag tar inte ställning till alla argument för och emot, utan bekänner känslomässigt, utan omsvep att jag i det här fallet inte delar Voltaires uppfattning. Ni vet: ”Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det.” (Jag har lärt mig att Voltaire varken skrivit eller sagt de berömda orden; men ändå…)

Nu till min mörka bekännelse: Jag är inte ens beredd att offra en blodsdroppe, än mindre livet för nazisters rätt, att få demonstrera, någonstans överhuvudtaget!

8 Responses to Får väl i ärlighetens namn göra en bekännelse

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Jag kan förstå upprördheten. Men all uppmärksamhet ger ju nazisterna bara mera reklam. Best vore väl att de höll sina demonstrationer utan publik och de som råkar vara nära vänder ryggen till. Motdemonstrationer som lätt urartar kan även de göra ont värre.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Thorsten, jag är något förvånad över din skuldbeläggning av antinazister. Skulle det vara vårt fel att Nordiska motståndsrörelsen växer? De här tankegångarna är nära besläktade med påståendet att om vi inte haft en human asylpolitik, då skulle inte heller nazistiska och rasistiska rörelser vuxit. Återigen är det vårt fel att högerextremismen växer.
    Men vi får väl vara tacksamma över att du förstår upprördheten:

  3. Thorsten Schütte skriver:

    Kommenterade via mobil i helgen, kanske det inte kom fram. Så jag skriver igen:
    Jag skuldbelägger så klart inte antinazister i allmänhet, tvärtom. Mina föräldrar överlevde bombnätterna i Kassel och Berlin och jag lekte som barn i de sista ruinerna, så jag vet vad nazism kan ställa till med. Däremot störs av av den våldsbenägna ”svansen” hos motdemonstranterna som bara gör ont värre. Se även här:
    http://www.metro.se/artikel/att-h%C3%A5lla-tyst-%C3%A4r-ocks%C3%A5-ett-politiskt-st%C3%A4llningstagande

  4. Leopold Holtter skriver:

    Nu skrev du inte det, utan något helt annat.

  5. Thorsten Schütte skriver:

    Ja, jag blev mera konkret med en personlig anknytning och en kolumn med intressanta funderingar. Vi har ju samma syn på nazister och deras ideologi skulle jag tro, men jag tycker att vi inte ska bli nazisternas nyttiga idioter genom att ge deras patetiska tillställningar mera uppmärksamhet än de förtjänar.

  6. Leopold Holtter skriver:

    Vi har skilda uppfattningar, Thorsten. Nazister förtjänar inte i sig uppmärksamhet, däremot är vi tvungna att uppmärksamma nazismen, för vår egen säkerhets skull.
    Nazismen växer inte för att vi uppmärksammar dem, de växer ändå.

  7. Thorsten Schütte skriver:

    OK. Men uppmärksamma måste inte vara samma sak som motdemonstrera, det kan finnas bättre sätt, man får avgöra från fall till fall.

  8. Leopold Holtter skriver:

    Det finns inte bara ett sätt, men motdemonstrationer är ett rimligt sätt, bland många.

Kommentera

