”Vi måste snabbt få mer personal, vi behöver trettio nya poliser! Får vi ingen hjälp kommer gangsterväldet att ta över helt och hållet.

I stort sett varje dag förvånas jag över den bristande kunskapen, på Facebook, när det gäller svensk kriminalhistoria. Jag får intrycket, att mängder av människor, mest män, har för sig, att det inte skett brott i någon högre utsträckning i Sverige, innan flyktinginvandringen. I mina riktigt svarta stunder, har jag känslan att många rent medvetet gör sig dummare än de är. Det vet att det begåtts brott i alla tider i vårt land, men väljer, mot bättre vetande, att förtiga sanningen. Enbart med syftet att göra dagens kriminalitet till en kulturfråga och ett invandrarproblem.

Jag försöker igen, att påminna om raggarkravallerna runt om i landet i min ungdom. Gå till era lokaltidningar och googla på ”raggarkravaller” i era hemstäder, så ser ni omfattningen av företeelsen. Jag länkar till en tidningsartikel, som jag länkat till i ett tidigare blogginlägg. Det är en artikel, Sveriges Chicago, som publicerades i Arbetarbladet den 21 augusti 2016. Där beskrivs problemen med kriminalitet, våld, prostitution i Gävle 1965. Det är ur den artikeln jag hämtat rubriken på dagens blogginlägg. Jag avstår att sammanfatta artikeln, det har jag gjort i blogginlägget ”När Gävle var Sveriges Chicago.” Jag uppmanar till läsning av artikeln. Den stämmer till eftertanke, när vi betraktar dagens problem. Då som nu är det ofta unga män som begår brotten. Jag vet inte heller från vilken avvikande kultur dåtidens kriminella ungdomar kom ifrån. Det jag med säkerhet kan säga är, att de inta var ensamkommande barn från Afghanistan. Vän av ordning kan ju fundera över hur staten hanterade dåtidens problem. För gansterväldet tog ju inte över Gävle! Jag återkommer säkert med egna funderingar i ämnet.

För en tid sedan delade en Facebookvän en artikel ur Dalademokraten, ”Borlängebo kan ha tagit körkort åt 40 personer” med åtföljande kommentar: ”Konsten att runda det svenska systemet, som i Mellanöstern.” Jag som ibland har ett gott minne, hittade snart åtminstone ett fall där omfattningen av körkortsfusk var större och också innebar korruption och mutor. Var? I Gävle så klart! Läs artikeln ur Arbetarbladet: När man kunde köpa körkort i Gävle.

Inte heller i det här fallet verkar det vara främmande kulturer som låg bakom. De flesta som tog vara på chansen verkar ha varit rekorderliga svenska skattebetalare!

Jag har lagrat inlägget under kategorin: Svenskhet/traditioner

 

 

 

 

 

6 Responses to ”Vi måste snabbt få mer personal, vi behöver trettio nya poliser! Får vi ingen hjälp kommer gangsterväldet att ta över helt och hållet.

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Helt rätt analys, men hur får man in den i skallen hos den växande faktaresistenta andelen av befolkningen? Det är den svåra pedagogiska uppgiften.

  2. Leopold Holtter skriver:

    Jag och många med mig har misslyckats med att blockera vägen för högerextremismen till stora delar av folket.
    Personligen har jag nästan aldrig diskuterat med t ex SD:s hårda kärna, utan mer känt det som min kallelse, att få människor att inse hur absurt högerextremismen resonerar.
    Som sagt, känner så här på ålderns höst, att jag misslyckats.

  3. villacalifornia skriver:

    Har precis samma tankegångar och insikt….

    Skrev så här i ett inlägg på FB:
    Nu får en del av mina vänner ta och skärpa sig betydligt…
    En del av er sprider hat och alternativ fakta mot muslimer, andra mot homosexuella, en del mot utvecklingsstörda, tyskar, finländare, jugoslaver…
    Ja grupperna är många som blir utsatta för detta.
    Ibland undrar jag verkligen var ni har vuxit upp, om ni verkligen gjort det…
    Hur kan ni då ha missat detta det har funnits många mottagare för hat under årens lopp…
    Att vi idag har lättare att komma ut med våra åsikter via internet och sociala medier gör inte att detta har ökat utan det har förändrats, precis som det gjort genom alla tider…
    Att kvinnor har våldtagits under alla tider är inget nytt, med idag är vi många som vågar berätta sanningen, sanning som som försöker förklara som ”fake news”
    Förr slogs man i skogen ute i bygderna, nu slåss man i staden, utanför krogen.
    När vi var små så hörde vi en historia om hur en man här i närheten hade mördats för drygt 100 år sedan. Ja verkligen spännande, tills sanningen kom fram..
    Han hade fått en flaska i huvudet på dansbana för att tittade på fel tjej.
    En man i min släkt blev dömd till 10 dagar i fängelset i Mariestad, på vatten och bröd, för att han hade mördat sin hustru.
    Ja, hon hade fyllt 50 och karlarna i närheten hade firat i tre dagar med brännvin, brännvin och åter brännvin.
    När hon tyckte det var dags att de skulle nyktra till tog han en del av en harv och slog henne med så att hon dog.
    Visst har vapnen utvecklats med, men det ni påstår är nytt, är inget nytt.
    Det enda som kan ändra på detta är kärlek och acceptans gentemot varandra. HAT FÖDER HAT!

  4. Leopold Holtter skriver:

    Ett mycket bra inlägg! Mer sånt från fler håll!

  5. villacalifornia skriver:

    Ja du…
    Du vet säkert vad som hänt i vårt lilla samhälle och vilka vändningar det har tagit.
    Och det som hände i vår ortsgrupp på FB gör mig rädd….

    Tyvärr är det inte bara på den ena sidan den politiska skalan utan även den andra.
    Ibland funderar jag på om folk spelar dumma, eller om de verkligen är så dumma…

  6. Leopold Holtter skriver:

    Du har helt rätt, dumhet finns lite överallt!

Kommentera

