Alltid mycket givande att studera Katolska kyrkans katekes

813 Kyrkan är en enda därför att hennes källa är en enda: ”Den högsta förebilden och principen för detta mysterium är den ende Gudens enhet i tre personer – Fadern, Sonen och den helige Ande.” Kyrkan är en enda därför att hennes grundare är en enda. ”Ty den människoblivne Sonen, fridsfursten, har genom sitt kors försonat alla människor med Gud och upprättat enheten mellan alla i ett enda folk och i en enda kropp.” Kyrkan är en enda därför att hennes ”själ” är en enda: ”Den helige Ande som bor i de troende, som uppfyller och styr hela Kyrkan förverkligar denna underbara enhet mellan de troende och förenar dem så intimt i Kristus att han är principen för Kyrkans enhet.” Det hör till Kyrkans väsen att vara en enda.

Annonser

3 Responses to Alltid mycket givande att studera Katolska kyrkans katekes

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Ja, Kyrkan, Kristi brud är i grunden en enda och inget harem. Fint citat härovan! (Jfr http://lillakatekesen.blogspot.se/2017/05/156-vilket-ar-det-samfund-dar-den.html ). Det känns gott att konstatera att även er katekes naturligtvis kan använda ord som ”en enda”. Ibland talas det ju som om själva orden ”inte allena” (jfr Joel Halldorf) vore mer katolska, medan lutheraner skulle ha svårt med ”både-och”-tänkande. (Magnus Malm m.fl. har varit inne på det där).

    Den sortens analys har jag som svensklärare och lutherläsare alltid funnit mer än lovligt ytlig. Diskussionen måste ju röra VAD som anges vara ”allena” eller ”både – och”, inte huruvida bara ena sidan brukar använder det ena eller andra uttrycket (så är det givetvis inte).

    Luthersk teologi är ju inte bara känd för sina ”sola” utan även för sina ”både – och” eller ”på samma gång”. Jfr ”simul justus et peccator” (på en gång rättfärdig och syndare) eller konsubstantiationsläran (på en gång bröd och vin och Kristi kropp och blod).

  2. Leopold Holtter skriver:

    Du har säkert rätt Andreas. Nu var det inte ordens användning jag tänkte på när jag bloggade.
    Möjligen fanns i bakhuvudet, att Katolska kyrkans katekes är ett levande dokument, som präster uppmanar oss att aktivt läsa och förhålla oss till. I motsats till…

  3. […] sedan skrev jag ett inlägg eller rättare sagt citerade en paragraf i Katolska kyrkans katekes, ”Alltid mycket givande att studera Katolska kyrkans katekes.” När jag dagen efter funderade över inlägget insåg jag, att hur givande än texten var, så […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: