Tankar efter dagens söndagsmässa

I många frågor har jag svårt att hitta de egna orden. Då är det skönt att använda sig av andras ord. Den senaste tiden har jag haft anledning att citera Katolska kyrkans katekes. Katekesen får sätta ord på de känslor jag känner i mässan.

1167 ”Söndagen är den gudstjänstfirande församlingens alldeles särskilda dag, då de troende samlas ”för att höra Guds ord och delta i eukaristin och så fira minnet av Herren Jesu lidande, uppståndelse och härlighet och frambära sitt tack till Gud som har fött dem på nytt till ett levande hopp genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda.”

Då vi betraktar, o Kristus, de underbara ting som inträffade på denna söndag, vid din heliga uppståndelse, så säger vi: Välsignad är är söndagen, ty då tog skapelsen sin början…, liksom världens frälsning… och förnyelsen av människosläktet… Då gladde sig himmel och jord och hela världsalltet fylldes av ljus. Välsignad är söndagen, ty då öppnades paradisets portar för att Adam och alla de utestängda skulle kunna gå ditin utan fruktan.

Som en del i mina tankar om söndagsmässan vill jag skicka en blinkning, helt utan illvilja, till kyrkorådet i Bjuråker-Norrbo församling. Minns ni diskussionen vi hade om antalet mässor i månaden? Ni som minns förstår säkert den glädje, över andlig rikedom, jag känner när jag berättar att när jag flyttade till Västerås, så har jag inte bara söndagsmässan att glädjas åt, utan mässor på kvällstid måndagar, tisdagar, torsdagar och fredagar. På onsdag en mässa vid lunchtid och en morgonmässa på lördagar!

Nu vill jag inte ens antydningsvis påstå, att jag regelbundet deltar i alla dessa mässor, för så är det inte, men själva känslan att denna andliga rikedom existerar, berikar mitt liv!

Lena jag tror inte att du blir överraskad när jag berättar, att lördagens morgonmässan 7.30 har jag missat sen jag flyttade till Västerås. 🙂

Kommentera

