Kärlkrampen blev svår. Tur att det finns nitrolingual!

Jag klarar inte av att vara engagerad när det gäller spännande matcher vare sig i fotboll eller ishockey. Efter mina hjärtinfarkter i början på 90-talet ser jag inte gärna på matcher mellan Finland och Sverige i ishockey. Sverige vinner alldeles för ofta och spänningen triggar alltid kärlkrampen.

I kväll upplevde jag samma känsla när Sverige mötte Tyskland i EM-turneringen. Inte trodde jag att jag någonsin skulle hålla så hårt på Sverige i en match, att jag skulle bli tvungen att spruta in nitro under tungan! Det har det svenska damlandslaget lyckats med!

Jag kanske håller, så smått bli en assimilerad svensk? Nå, nu ska ingen dra så långtgående och förhastade slutsatser. Damlandslaget i fotboll är undantaget som bekräftar regeln, att det bara är Finland som kan frammana svårartad kärlkramp. Allra helst i ishockey och då mot Sverige!

Nu gick matchen bra, vilket lovar gott för resten av turneringen. Det kan räcka ända fram!

 

5 Responses to Kärlkrampen blev svår. Tur att det finns nitrolingual!

  1. villacalifornia skriver:

    Vi har nog alla lite av det problemet, förutom att det inte är kärlkramp hos mig.
    Numera blir jag liggandes 45 minuter med smärtor… sedan får det vara bra…
    Brukar säga att skulle jag dö, så tar det 3 dagar innan jag märker det 🙂

  2. Leopold Holtter skriver:

    Vi får hoppas att omgivningen märker det. 😉

  3. Markku skriver:

    Vi från Finland har aldrig förstått att Sverige är så bra i ishockey och blir förvånad varje gång när Sverige vinner.När allting var som mörkast i finsk hockey , var det en tränare från Sverige som ledde Finland till VM guld. Då blev mycket förlåtet för Sverige som att det större och rikare och hade charmig kronprinsessa .

    Jag har slut med ishockey, för våldsamt , inget roligt att titta på. Men som halvt assimilerad och integrerad, hejar jag på Sveriges damer i fotboll . Det är ju nästan politiskt korrekt . Men dom skall orka två halvlekar och låta bli med långpasningar mot ett bättre lag. Nu hade dom tur.

    Jag har haft två infarkter och en bypass. Idrotten är inte lika farligt som politiken, och framför allt myndigheternas tolkning av lagstiftningen. I dagens tidning fick man läsa att en kvalificerad och etablerad tekniker skall utvisas på grund av att han har tagit ut för LITE semester. Det ät svårt att slå som byråkratisk idioti.

  4. Leopold Holtter skriver:

    Marrku, mitt idrottsliga engagemang gäller stunden. När matchen är slut är den glömd. Det gäller åtminstone mig. Under matchen går pulsen upp och det triggar kärlkrampen. Före min bypass-operation 1999 hade jag under ett antal år kärlkramp. Det innebar att bara tanken att jäkta till bussen triggade kärlkrampen, blev jag alltför glad eller alltför arg fick jag snaska i mig en eller två nitromex-tabletter.
    Däremot den där permanenta vreden mot orättvisor triggade aldrig kärlkrampsattacker.

  5. Markku skriver:

    Om man skall ha ett infarkt, då är den permanenta vreden mot orättvisor en riktig bra motiv. Priset är tyvärr en smula hög.

Kommentera

