När ska svenska staten leva upp till de värderingar de kräver att invandrarna ska omfatta?

Härom dagen rebloggade jag ett inlägg från bloggen Motargument. Läs det inlägget innan ni tar er an mitt blogginlägg. Motarguments blogginlägg visar mycket, klargörande enligt min mening, vad undersökningar visar hur svenska folket rankar olika värderingar. Den som så önskar kan ju pricka av hur staten lever upp till värderingarna som svenska folket anser som viktiga. (Som överkurs kan ni väl pricka av hur SD förhåller sig, i sin praktik, till svenska folkets värderingar.)

Jag ska inte ta ett så stort grepp och jag behöver inte heller det, för jag gjorde ju Motarguments blogginlägg till min egen, när jag rebloggade den. Jag ska bara lite kort ställa Anna Kinberg Batras uttalande om kravet på invandrare och svenska statens efterlevnad av sagda värderingar.

Anna Kinberg Batras åsikt är att svenska staten ska ”införa ett krav på att följa svenska värderingar”! Jag tolkar uttalandet som så, att kravet på staten riktar in sig på invandrare. De ska inte, vad jag förstår, bara bekänna sig till svenska värderingar, de ska följa och omfatta värderingarna. I den situationen kan det vara intressant att granska vad staten, som tydligen ska formulera kraven, själv lever upp till några av värderingarna.

I det här inlägget ska jag nöja mig med den viktiga frågan om jämställdhet mellan könen. Det är en värdering som svenska folket värderar högt. Hur ser då svenska statens praktik ut? Kan det sägas att staten omfattar tanken på jämställdhet högt, så högt att staten ska kunna kräva att invandrare lever upp till värderingen? Jag upplever nog att staten är långt från att omfatta, i praktiken, värderingen om jämställdhet mellan könen. För staten anser väl inte, att löneskillnaderna mellan kvinnor och män, visar på hög uppskattning av jämställdheten? Visserligen är lönesättning en fråga mellan arbetsmarknadens parter, men det går inte att komma förbi att staten är nog den största arbetsgivaren när det gäller kvinnodominerande arbetsplatser. Vilka krafter är det som tvingat staten till avsteg från jämställdhet mellan könen?

Ett ytterligare område, där staten verkligen inte kan frånsäga sig sitt ansvar, är pensionen. Är det inte märkligt att en stat, som säger sig omfatta värderingen om jämställdhet mellan könen, accepterar  ja inte bara accepterar, utan aktivt tagit beslut om ett pensionssystem som så uppenbart missgynnar kvinnor? Begreppet fattigpensionär har ju blivit synonymt med kvinnlig pensionär. (Jag vet, det finns manliga fattigpensionärer också.) Nu hör jag hur vän av ordning säger: men Sverige är väl ändå bättre än Saudiarabien? Jomenvisst, men om nu staten omfattar, som ett oeftergivligt krav, att alla invandrare skall omfatta värderingen om jämställdhet mellan könen, då är det väl den sanningen vi ska jämföra statens praktik mot och inte Saudiarabiens praktik? Eller har jag fel?

Som avslutning vill jag hävda som en oomkullrunkerlig sanning att medborgarna behöver inte omfatta värderingar som inte ens staten lever upp till. Som medborgare i Sverige har vi att rätta oss, oavsett om vi är infödda eller invandrare, efter landets lagar. I övrigt har vi rätten att välja värderingar, att försöka påverka andra och självklart också försöka påverka staten att stifta nya lagar eller göra ändringar i gamla.

Låt mig ta ett drastiskt exempel. Sverige har inte dödsstraff. Vi kan säga att det är en grundläggande värdering och fast rotad tradition. Självfallet får vem så önskar framföra krav att dödsstraffet återinförs i lagboken. Det här är inget tänkt exempel. Det finns både organisationer och enskilda som ställer det mycket osvenska kravet, att dödsstraffet borde återinföras. Märkligt nog hävdas kravet från krafter, som säger sig värna om svenska traditioner!

 

 

2 Responses to När ska svenska staten leva upp till de värderingar de kräver att invandrarna ska omfatta?

  1. kao skriver:

    Anna Kindberg Batra rapar ur sej både det ena och det andra med sin stela retorik och näst intill obefintliga kroppsspråk. Hur och vad hon än gör så blir det fel och konstigt i mottagarens öron. Inte konstigt det går dåligt för (M) men tydligen inte dåligt för nylibralerna i övrigt, vilket skrämmer mej.

    Man kan inte tvinga någon att ”ändra sina värderingar”, vare sej personen är pursvensk eller flykting eller invandrare. En värdering är ju just en värdering.

    Däremot kan man önska att den som flyttar hit eller redan bor här RESPEKTERAR våra s.k svenska värderingar, att man kan tycka olika, men att man följer de lagar och även normer som finns här. Inte minst jämställdheten. Kan tycka att det är bara att acceptera, men så lätt är det uppenbarligen inte. Man kan utöva sin religiositet i för denna avsedda lokaler. Eller hemma.

    Många flyr ju från krig och förtryck och elände och då borde det (kan jag tycka) vara skönt att komma till ett land där man slipper sånt. Att inte ta med sej sina krig hit.

    Detsamma gäller även för SD-are och liknande. De vet oftast inte ens vad ”svenska värderingar” eller svensk kultur egentligen är. De verkar tro att det är samma som knätofs och gammeldans eller asadyrkan och att alla ska ha vitt skinn. Löjligt, men visst får de väl tycka så men inte kräva av oss andra att acceptera och utöva det.

    Samhället och vi med det utvecklas.

    // Kao

  2. Leopold Holtter skriver:

    Bara en kort reaktion på ditt inlägg. Eftersom jag själv inte accepterar att utöva min religiositet enbart i kyrkan eller hemma, så kan jag inte heller kräva att andra ska hänvisas till den begränsningen.
    Lagarna sätter gränser för våra handlingar, men jag som kristen har all rätt att utifrån mina religiösa värderingar påverka människor och också staten. Om så krävs på gator och torg!

Kommentera

