Låt oss erkänna, det finns problem med rätten att demonstrera.

Det här får bli en mycket personlig reflektion. Det behöver i sig inte betyda, att inlägget saknar allmängiltig betydelse.

Jag har alltid betraktat mig som stor vän av yttrande-, organisations- och frihet att demonstrera. I dagarna läser jag lite varstans, att vi har lagar mot t ex hets mot folkgrupp. Det skulle innebära, vad jag förstår, om inte sådana krav ställs i en demonstration, då bör den vara tillåten. Så långt verkar allt gott och väl.

Nu till mina funderingar.

Om en organisation som NMR i tal och skrift berättar att politiker, kulturarbetare, men även andra som godkänt eller försvarat ”massinvandringen” är folkförrädare. Så långt inga problem, de har rätt att kalla t ex mig för vad som helst, men om samma organisation vitt och brett skrävlar om dödsstraff för folkförrädare då blir det genast mer problematiskt. Ännu mer problematiskt blir det när det talas om folkdomstolar och när organisationen klistrar upp märken på lyktstolpar med texten ”reserverad för folkförrädare!”

Samma organisation organiserar en demonstration. De ropar inte i sina talkörer död åt namngivna partiledare eller fria debattörer, men de skanderar namnen på påstådda folkförrädare. T ex Löfven, Reinfeldt eller Greider. Hur ska det tolkas? Som en åsiktsyttring eller som ett dödshot mot namngivna personer? Jag anser att det är ett reellt dödshot, trots att de inte skanderat ”död åt Löfven…..” Om detta skulle ske i Göteborg i dag, vilket inte är otroligt, då bör polisen stoppa demonstrationen omedelbart och gripa för olaga hot, all dem som skriker och namnger personer som folkförrädare. Jag utgår i min bedömning från hur jag personligen skulle reagera om någon, med NMR-märke på sig, skulle ställa sig utanför mitt fönster och skrika ”folkförrädare!” Vilket inte är en långsökt tanke. Självklart skulle jag se det som ett dödshot och inte bara rycka på axlarna och säga för mig själv. ”Vi har yttrandefrihet i landet. Jag är stolt.” Vira om mig den svenska fanan och sjunga nationalsången!

Än mer problematiskt blir det eller rättare sagt mindre problematiskt blir det när jag tänker på Nordiska Motståndsrörelsens antisemitism. Organisationen hymlar inte med sin antisemitism, den kan inte undgått någon samhällsintresserad medborgare. Delar av organisationen förnekar förintelsen. Andra delar accepterar de historiska dokumenten som sanna, men menar att förintelsen var nödvändig. Om inte allt detta vore nog, så är organisationens symboler hämtade ur nazismens skräpkammare. Symbolerna bärs på kläderna, men de vajar också på organisationens fanor. Allt detta gör att själva demonstrationen, om den så marscherade moltyst på gatorna i Göteborg eller annorstädes, innebär en hets folkgrupp och borde inte fått demonstrationstillstånd.

Min inställning begränsas inte av att demonstrationen äger rum på dagen för den största judiska högtiden Jom kippur, vilket i sig är illa nog. För mig räcker det om det står en enda jude på trottoaren när demonstrationen passerar. Den personen bör genast anmäla demonstrationens organisatörer för hets mot folkgrupp. Jag vill gå så långt, att det behövs bara en person, med vilken bakgrund som helst, som ser demonstrationen. Det är bara att anmäla!

Behöver vi verkligen grotta ned oss i akademiska diskussioner? När en antisemitisk organisation med fladdrande fanor demonstrerar på våra gator, då är det hets mot folkgrupp och bör med stöd av lagen inte tillåtas. Var är problemet?

 

10 Responses to Låt oss erkänna, det finns problem med rätten att demonstrera.

  1. kao skriver:

    Jag begriper inte hur de som bestämmer kunde ge nazzarna tillstånd över huvud taget. De utnyttjar demokratin för att (i sina snurriga fantasier) störta densamma. Tycker man är naiv på beslutsnivå när man låter dem skita ner våra gator och andas vårat syre.
    // Kao

  2. Andreas Holmberg skriver:

    Jo, Kao, jag begriper absolut hur man kan ge demonstrationstillstånd även till odemokratiska grupper av revolutionärt slag. Vi är och ska vara generösare än de själva skulle vara. Har f.ö. sett polisen skydda en revolutionär grupp på vänsterkanten i Sundsvall och gillat den synen (om än inte demonstranterna). Men visst – hela västvärlden valde faktiskt Stalin före Hitler och även om det finns mycket av pest och kolera i detta så finns det också skillnader. Jag ser Nordiska Motståndsrörelsen som folkförrädare men vill inte lyncha dem, vare sej med stening eller hängning i lyktstolpar, bara få dem lagförda för de brottsliga handlingar så många av dem begått.

    (Ska medlemskap i IS kriminaliseras ska medlemskap i NMR förstås oxå kriminaliseras – men accepterar vi att låta IS gå omkring på våra gator med sina svarta fanor och sitt hat mot de ”otrogna” är det förstås konsekvent att även låta NMR traska omkring).

  3. Thorsten Schütte skriver:

    Ingen enkel fråga, se även kommentaren här:
    http://www.sandaren.se/nyhet/karlek-och-hat-pa-goteborgs-gator

  4. Leopold Holtter skriver:

    Vad är det i artikeln som gör frågan komplicerad?

  5. Thorsten Schütte skriver:

    Det som är komplicerat är att det finns lika många argument för som mot att ge sådana grupper demonstrationstillstånd, om frågan vore enkel skulle den inte bli lika het och omdebatterad varje gång.

  6. Leopold Holtter skriver:

    En orsak, kanske den främsta, är att frågan diskuteras som en grundlagsfråga istället för som ett brott gällande lag. Jag har inte hört i debatten någon som anser att lagen om hets mot folkgrupp kränker yttrandefriheten. Lagen har, vad jag förstår, brett folkligt stöd. Rättssystemet kan avgöra och bör avgöra om inte en nazistisk demonstration i sig innebär hets mot folkgrupp. NMR gör ju ingen hemlighet av att de är nazister och hetsar mot judar i tal och skrift. Varför ska vi hävda att en demonstration står över lagstiftningen?
    jag säger som jag sagt ett antal gånger de senaste dagarna. Om jag offentligt gör en Hitlerhälsning eller bär en armbindel med hakkorset på, då kan jag dömas för hets mot folkgrupp. Då verkar det lite märkligt att en organisation som i tal, skrift, paroller, plakat och fanor säger sig vara nazister inte ska anses bryta mot lagen om hets mot folkgrupp.
    De skolbarn som åker till Polen och besöker koncentrationsläger, vad är det de aldrig får glömma? Att det har hänt, men minnet ska tydligen inte gälla en förståelse av dagens situation.
    Det är för mig oerhört komplicerat att förstå.

  7. Thorsten Schütte skriver:

    Jag bortser från lagbrottet här och fokuserar i stället på martyrglansen ett förbud skulle ge. Bättre då med ett tillstånd som ur nassarnas synvinkel är suboptimal i plats och tidpunkt. Och att vi som ogillar dem skarpt nonchalerar dem, de är inte värda en motdemonstration.

  8. Leopold Holtter skriver:

    Vilket lagstöd har du för ditt förslag? Skulle det minska ”martyrglansen”?

  9. villacalifornia skriver:

    Sverige har ju som nation inte gjort det förbjudet mor organisationer utan var och en är ensamt ansvarig för sina handlingar.
    Visst har i vissa fall förbud mot extrema organisationer varit lyckat, men mot nazismen har det sällan funkat, då de sällan utgjort så stora hot som ex vis vänstersidan och kommunismen.
    Under ca 10 års tid hade vi ju nazistiska demonstrationer i Salem, vem protesterade?
    De nazistiska mord som förekommit i landet, John Rohn, Malexandermorden mm.
    Vår demokrati är trots allt star och det finns många fler hot mot vår demokrati.

    Jag stod nere på Heden för att se när Nazisterna marscherade på gatan, men de kom inga nazister. Polisen hade dem i säker förvar. En stor grupp med röda fanor kom och skaderade ”Inga naziterpå våra gator”. Dessa stod ett 20-tal meter ifrån mig. Helt plötsligt på en given signal drar alla ner sina mössor över ansiktet med endast hål för ögonen.

    Snart kommer polisen och motar oss bort från kravallstaketen, gå bakåt, fortsätt bakåt och polisen ställer sig mellan kravallstaketet och oss, som nu var flyttade 10 meter från staketen. Anledningen var att en grupp vänsterextrema hade tagit sig genom kravallstaketen en bit ifrån oss och rusade in på området.

    Jag kände en stor olust och gick tillbaka till mässan. Utanför mässan så pratade jag med några poliser som höll vakt vid kravallstaketet. Hela tiden kom finklädda människor som skulle till Scandinavium för Musikalen Cats. De blev stoppade och antigen fick de gå runt mässan med risk för att möta 1000-talet motdemonstranter som saknade tillstånd och sprang på vägen och kastade knallskott och brandfacklor eller så fick de ta en omväg på flera kilometer för att komma säkert till Scandinavium.

    Kommer åter in på mässan och efter ett tag så går jag ut på balkongen för att röka. Då har polisen motat tillbaka motdemonstranterna så jag var på första parkett när jag såg polisens kamp mot dem. Fick filmat ca en halvtimma innan det togs beslut om att stänga balkongen och alla ingångar till hotell och mässan. på den sidan. Hela tiden stod nazisterna inom en järnring av poliser och kom ingenstans.

    Det hade skapats ett evenemang på FB med rubriken ”Inga nazister i Göteborg”. Över 20000 var intresserade av det evenemange och flera tusen hade sagt att de kommer.
    Vem låg bakom evenemanget? Jo AFA, en vänsterorganisation som inte tar sig för att bruka våld, dvs en antidemokratisk organisation.

    Jag har inget till över för nazister och nu inget heller till övers för de motdemonstranter som var där…

    Inga nazister skall få föra min talan, inte heller våldvänstern..

    https://www.expressen.se/gt/ledare/csaba-perlenberg/lat-inte-valdsvanstern-tala-for-goteborgarna/

  10. Thorsten Schütte skriver:

    Tja, är inte expert nog för att bedöma lagstödet. Men polisen har väl en del befogenheter att ställa krav till de demonstrerande m a p plats och tidsram för demonstrationen. Polisen bör utnyttja detta mera än hittills.och tydligt kommunicerat till demonstranter blir martyrglorian inte så stor.

Kommentera

