Ytterligare undervisning i Katolsk tro.

När jag här på bloggen i april 2015 meddelade att jag ansökt om att bli upptagen i Katolska kyrkans fylla gemenskap. Då varnade många vänner mig för att jag då blev tvungen lyda påven i allt och inte bara det. Jag skulle också bli tvungen att att tillbe Maria och helgonen! Jag visste redan då, att det var en fördom. Katolska kyrkan lär inte att vi ska tillbe Maria och helgonen.
Nu till nattens undervisning! Att bli Jesu lärjunge med Maria

2 Responses to Ytterligare undervisning i Katolsk tro.

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Ja, jag brukar också säga så för att inte vara orättvis mot någon. Men för att vara rättvis även mot kritikerna är ju åtskilliga Maria-antifoner – och vissa Maria-psalmer i Cecilia – av den karaktären att ”okunniga frikyrkliga” knappast kan klandras för att de uppfattar dem som en form av tillbedjan. De utgör i varje fall inte bara böner om förbön, och brukar försvaras med att de är passionerade kärleksförklaringar med alla de överdrifter sådana vanligtvis innehåller och anses får innehålla. Nå, man får ju då hoppas att ingen from katolik menar dem lika bokstavligt som de passionerade kärleks- och överlåtelseförklaringar till Herren som både Psaltaren och Cecilia vimlar av. Men jag fruktar verkligen för S:t Bonaventuras (”helgonet och kyrkoläraren”) och varje hans efterföljares själ när jag läser ”Den välsignade Jungfru Marias Psaltare” https://www.basilica.ca/documents/2016/10/St.%20Bonaventure-The%20Psalter%20of%20the%20Blessed%20Virgin%20Mary.pdf Hoppas att denna förfalskning av Psaltaren är en förfalskning så att Bonaventura inte de facto skrev den. Hoppas att ingen from katolik längre beder den. (Men spridningen på nätet är illavarslande – den verkar inte vara upprörda protestanters verk). Och hoppas verkligen att både Bonaventura och många andra fromma katoliker, som du Leo, hellre ville sluta sina dagar (såväl kvällsbönerna som dödsberedelsen) med den här sant katolska och kristocentriska bönen på sina läppar: http://www.catholic.org/prayers/prayer.php?p=2023

  2. Leopold Holtter skriver:

    Menar du Andreas att jag har fel, när jag hävdar att Katolska kyrkan inte lär att vi ska tillbe vare sig Maria eller helgonen?

Kommentera

