Vänsterpartiet, är fosterdiagnostiken till salu?

Kan inte låta bli att ställa, möjligen, en illvillig fråga så här kvällen före valdagen. Jag hade tydligen skummat gårdagens Hudiksvalls Tidning lite ytligt. Alldeles nyss råkade jag se en artikel om företaget Tataa Biocenter i Göteborg, som planerar att börja sälja analyser av foster-dna för att ta reda på om fostret har kromosomförändringar eller inte. Provet som företaget erbjuder kvinnorna är ett blodprov som ska ersätta dagens fostervattens- och moderkaksprov som är det enda sättet som används i dag.

Provet ska kosta kring 6000 kronor.

Det vore väl behändigt för landstingspolitiker, att låta privata aktörer eftersöka  kromosomförändringar och sen ställer landstingen upp och aborterar  de icke önskvärda fostren. En ytterligare fördel är väl också, att landstingen inte behöver hantera frågor om vilka andra funktionsnedsättningar eller sjukdomar, som kan godkännas för framtida fosterdiagnostik. Det kan överlåtas åt privata aktörer och som sagt landstingen åtar sig att abortera. På det sättet kan vi, helt omärkligt och utan några besvärande diskussioner, välkomna den nya sköna världen, med barn utan skavanker! Skavanker, som bara kostar staten stora pengar!

Vad säger Vänsterpartiet i Gävleborg om den utvecklingen? Är det rimligt att den framtida utvecklingen av fosterdiagnostiken är till salu?  Vänsterpartiets nyvalda ledamöter i landstinget Gävleborg kan ju svara efter valet. De nuvarande ledamöterna har inte varit alltför pigga att svara. För att vara ärlig har ointresset varit total. Vänsterpartiets ledamöter är inte unika, de delar det ointresset med alla andra ledamöter i landstinget. Jag hoppas på den nya mandatperioden med ny öppenhet och större mod, att diskutera vilket samhälle vi vill leva i!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

 

 

 

15 Responses to Vänsterpartiet, är fosterdiagnostiken till salu?

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Tack Leo. Om detta är vänster så är jag vänster. Såg i Dagen att S-kvinnor 1994 var ytterligt oroliga för fosterdiagnostiken och ville ställa hårda krav på när och hur den skulle få användas. Nu reagerar ju inte ens KD.

  2. LeoH skriver:

    Lite från och till har jag försökt påminna om hur argumenten tidigare gått, men mina gamla vänstervänner vill tydligen inte minnas.
    Det är som jag och Birger Schlaug säger, när något blir tekniskt möjligt, så står det inte på förrän moralen också ändras.

  3. Alma-Lena skriver:

    Ja det är ju så att fosterdiagnostiken inte kommer att sluta vid kön och vissa kromosomförändringar. Så fort det går att diagnosticera allergier och ögonfärg kommer det att göras. 1994 var inte så länge sedan, några av dem som oroade sig då borde leva ännu. Vad tystade dem? Högern har väl alltid stått för största möjliga vinst för pigga företagare och lägsta möjliga skatteuttag. Men vilka intressen tycker sig V värna med att tala tyst om rashygien?

  4. Staffan Wadström skriver:

    Nja, Andreas, vad menar du är vänster? Tror inte det finns mycket att hämta hos vänstern vad gäller värnande om livet. För en tid sedan kunde vi läsa om filosofiprofessorn Torbjörn Tännsjö , som i Dawkins anda uttalade att ”det leder till ett bättre samhälle att välja bort barn med Downs syndrom.” Vidare att vill TT gå ett steg längre än Dawkins. ”Han ser det även som positivt att rensa ut barn med dyslexi, färgblindhet och svaga, intellektuella och emotionella färdigheter innan de föds.”
    Denne Tännsjö har sedan 1970 varit medlem i Vänsterpartiet, och var bland annat den som skrev utkastet till partiets partiprogram efter namnbytet från Vänsterpartiet kommunisterna 1990.
    Uppenbarligen uppskattas hans åsikter inom vänstern.

  5. LeoH skriver:

    Det får bli en samlande kommentar till er Alma-Lena, Andreas och Staffan. Först villjag tacka er för att ni gör er besväret att kommentera mina blogginlägg. Det värmer. Det blir inte sämre av att det också är kloka synpunkter ni kommer med.

    Jag har tillhört vänstern i vid bemärkelse (S, VPK, Förbundet kommunist) mellan åren 1962-2004, då jag betalade min sista medlemsavgift till ett politiskt parti.

    Jag vågar påstå, att under de flesta av de åren var tanken på fosterdiagnostik för de flesta en absurd tanke och det oavsett om det gällde S eller mer kommunistiska inriktningar. Jag står på den grunden, den var mainstream då och jag har inte rört mig en millimeter, däremot har min vänner fanflyktingar och gått in i tystnaden.

    Torbjörn Tännsjö är medlem i Vänsterpartiet och har också varit anhängare av fosterdiagnostik och inte bara det, han pläderade aktivt för införandet, men han var ingen dominerande röst under de år jag tillhörde den kommunistiska vänstern.

    Jag får skam till sägandes säga att jag inte läst Vänsterpartiets program, men du menar Staffan, att Tännsjö fått med positiva skrivningar om fosterdiagnostik och selektiva aborter?

    Nu till TV:n och valvakan!

  6. Staffan Wadström skriver:

    Leo, har ingen djupare kunskap om vänsterns politik, utan noterade bara vänsterpartisten Tännsjös åsikter . Men regeringen lade 2009 en proposition om etisk prövning av nya fosterdiagnostikmetoder. Tre partier – vänstern, miljöpartiet och socialdemokraterna, vill inte ha en diskussion om ”möjligheterna att sätta gränser för vilken fosterdiagnostik samhället stödjer” , utan krävde att viktiga delar skulle tas bort ur propositionen. Rätt talande.

  7. LeoH skriver:

    Det vill jag inte förneka, för självfallet finns det en politisk uppbackning av fosterdiagnostik och selektiva aborter. Det jag hävdar är att det skett en åsiktsförskjutning inom vänstern under senare år, Det är också talande att ingen av mina gamla vänner inom vänstern rykt ut och hävdat att jag har fel.

  8. Alma-Lena skriver:

    Det står inget alls om fosterdiagnostik i Vs hälsopolitiska program. De vill ha abort till v. 22 för svenska och utländska medborgare och att abortköerna ska kortas bl.a genom att barnmorskor ska få genomföra medicinsk abort. Det är allt som står i den frågan.

    Om funktionsnedsättning står det:
    ”Människors lika värde är en grundläggande utgångspunkt och alla människor har kunskaper, förmågor och erfarenheter som är viktiga för samhället. Tillgänglighet och delaktighet är en fråga om att ge alla medborgare samma demokratiska rättigheter och möjligheter i samhället. Att göra arbetsplatser, bostäder, transporter och offentliga lokaler tillgängliga skulle öka möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att delta i utbildningar, i arbetslivet, och i samhällslivet som helhet. Det är en samhällsekonomiskt lönsam investering på både kort och lång sikt.”

    Så Tännsjö har inte fått med sina vedervärdiga åsikter i partiprogrammet iaf.

  9. LeoH skriver:

    Det var det jag anade, men inte var säker på.

  10. Staffan Wadström skriver:

    Men, man är därmed inte heller motståndare, tycks det. Sedan detta med abort till v. 22 – är väl knappast att värna det ofödda barnet.

  11. LeoH skriver:

    När det gäller aborter och fosterdiagnostik verkar inget parti vara motståndare.

  12. Alma-Lena skriver:

    Det sorgliga är att du nog har rätt i detta, Leo. Till slut är det bara någon envis kristen som kämpar emot det omänskliga samhället. Men vi fortsätter tjata!

  13. LeoH skriver:

    I går fick jag en vision av att vara Sven Duva som står där envist och försvarar bron. 🙂

  14. Alma-Lena skriver:

    Fast du är smartare även om hjärtat ditt är gott.

  15. LeoH skriver:

    Tack Alma-Lena, ibland tvivlar jag på bägge egenskaperna!

Lämna en kommentar