Konservativ kritik av påven och av Juluppropet skjuter över målet

Jag stöder juiuppropet. Jag stödde, när det begav sig, påskuppropet.

Bengts Blogg

Konservativ kritik av påven och av Juluppropet skjuter över målet.

Påve Franciskus har gett ut miljöencyklikan Laudato Si som ytterligare en byggsten i den katolska socialläran där miljön nu tillfogats som ytterligare en viktig pusselbit vid sidan om de sociala frågorna och livsfrågorna. Påven påpekade vid utgivningen av dokumentet att omsorg om miljön i själva verket är en del i det som handlar om våra sociala relationer. Vår omsorg om medmänniskan och framförallt kommande generationer kan inte tas på allvar om det inte också inkluderar den miljö hon är hänvisad att leva i.

Klimateffektsförnekarna blir i dagens läge färre och färre, jag tror inte ens Trump tror på det han sagt att klimateffekten är ett påhitt av Kina för att skada USA´s konkurrenskraft. Inte desto mindre var många konservativa politiker kritiska till påvens klimatencyklika. De var om möjligt än mer kritiska till hans tidigare programförklaring Evangelii Gaudium där han också…

Visa originalinlägg 800 fler ord

2 Responses to Konservativ kritik av påven och av Juluppropet skjuter över målet

  1. Thorsten Schütte skriver:

    Jag tackar Bengt M. från hela hjärtat för hans inlägg. Flyktingfrågan har jag ju redan kommenterat och med min bakgrund som meteorolog (som sedan via åskforskning hamnat hos högspänning, starkström och den elektrifierade järnvägen) reser jag agg mot alla som mot bättre vetande håller fast vid att människan inte har någon del i den globala uppvärmningen eller att den inte finns alls. Och tyvärr leder den kunskapsförakt hos fundamentalistiska kristna som återspeglas i kreationism och intelligent design till att man även omfamnar ”klimatskeptikerna”.

  2. Alma-Lena skriver:

    Bra att du rebloggar detta. Så bra inlägg av Bengt!

Lämna en kommentar