Det bidde inga samtalskvällar, Mödde. Vad bidde det då, Tödde? Det bidde ingenting, Mödde.

För några dagar sedan berättade jag glatt om ett trevligt planeringsmöte med Örjan Fridner, S-ordförande i Ljusdal, på min altan. Vi planerade två samtalskvällar kring ämnet, partiers deltagande i kyrkliga val.

Säg den glädje som varar. I morse ringde Örjan och meddelade, att socialdemokraterna i Hudiksvall inte var intresserade av några samtalskvällar, vilket Örjan ansåg att han borde respektera. Under en kort stund hann jag tänka, att det inte är kattskit med en samtalskväll i Ljusdal, men tanken hann knappt tänkas färdigt, innan Örjan berättade att hans styrelse ansåg den tänkta samtalskvällen inte vara en prioriterad aktivitet i valrörelsen. Ställningstagandena är beklagliga, för jag är helt övertygad om att samtalskvällarna skulle ha dragit mycket folk. Det är kanske här ointresset skall spåras. Olle Burell, gruppledare för S på kyrkomötet, beskrev ju vid ett möte i Hedemora S-strategin i valrörelsen. Den skulle bedrivas under radarn, som han uttryckte det. Helt inriktad på få de egna partimedlemmarna att lyfta på sina arslen och gå och rösta. Enligt den strategin vore det kontraproduktivt, att börja samla människor till samtal och diskussion.

Till sist vill å det bestämdaste påpeka, att jag inte kritiserar Örjan Fridner. Vi planerade en bra aktivitet, men jag har förståelse, att han som ordförande för S i Ljusdal känner sig bunden av de beslut som organisationen tar. Örjan har inte den frihet som jag har, som medlem i Frimodig kyrka, vilket åtminstone jag gläder mig åt.

Nu står jag återigen på ruta och ett och får påminna om mitt erbjudande och mina frågor. Ta gärna tillfället i akt och besvara frågorna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 Responses to Det bidde inga samtalskvällar, Mödde. Vad bidde det då, Tödde? Det bidde ingenting, Mödde.

  1. Andreas Holmberg skriver:

    Ajdå. Ja, det var ju trist. Det kanske var en alltför svår nöt just det här med politiska partiers deltagande i kyrkliga val (hopplöst att försvara i en diskussion, egentligen).

    Men du Leo, (S) kan väl i allsin dar inte motsätta sej en allmän samtalskväll/debatt inför kyrkomötet – där frågan om de politiska partiernas deltagande blir EN av flera viktiga frågor? En sådan kväll – med folk från alla nomineringsgrupper – borde väl närmast vara ett obligatorium i varje församling inför varje kyrkoval?

  2. LeoH skriver:

    Andreas, jag har ägnat en stor del av dagen till att fundera hur jag/vi ska gå vidare. Jag har ju hyrt församlingshemmet i Bjuråker. Vi får väl se vad det blir.

  3. […] För några dagar sedan berättade jag glatt om ett trevligt planeringsmöte med Örjan Fridner, S-ordförande i Ljusdal, på min altan. Vi planerade två samtalskvällar kring ämnet, partiers deltagande i …  […]

  4. Andreas Holmberg skriver:

    Bra att du fortsätter kolla, Leo! Något slags valdebatt måste vi väl ändå ha? (Rättelse till min kommentar ”Inför kyrkomötet” läs ”inför kyrkovalet”).

  5. LeoH skriver:

    Det vore ju märkligt om kyrkovalet skulle vara det enda valet där det inte debatteras.

Kommentera

