Uppsagda lojaliteter!

Under läsningen av Efterföljelse, någonstans på vägen mellan Travemünde och Wittenberg, dök en tanke upp och pockade på uppmärksamhet. Jag kallar min blogg för Tankar i natten och det är en fullständigt sann beskrivning. Innehållet i nästan alla inlägg har kommit till mig under nattliga funderingar eller nattlig läsning. Så har det varit ända sen ungdomsåren.

Namnet är inget problem, men däremot själva presentationen av bloggen: Funderingar kring samhällsutvecklingen från ett kristet vänsterperspektiv. Mycket om tro blir det. Egentligen en ganska så knepig beskrivning! Allteftersom det nordtyska landskapet svischade förbi bussfönstret, desto knepigare kändes bloggpresentationen. Ju mer jag tänkte desto klarare blev det – begreppet ”kristet” behöver inget stödjeben. Kristen tro är inte en ideologi och då torde det vara fullständigt tillräckligt att säga: Funderingar kring samhällsutvecklingen ur ett kristet perspektiv, utan att något bärande försvinner. (Bloggpresentationen ändras i natt.)

Insåg där i bussen, att det kan gå illa om kristen tro binder lojalitetsband mellan sig och skilda politiska ideologier och organisationer. Sådana lojaliteter kan föra oss bort från grundläggande kristna värderingar och förhållningssätt. En ideologi kan sällan (om någonsin) självrannsakande granska sig själv och avgöra, när den far vilse och då återstår oftast den enda möjligheten, att vara lojal mot en eller annan organisation. Insåg på resans första dag i Luthers fotspår, att det för min del var hög tid, att säga upp alla eventuellt kvardröjande, men också avstå från framtida, lojaliteter till politiska organisationer och nationen.

Nu kanske någon får för sig att jag förordar passivitet eller självvald isolering. Ingenting kan vara mer felaktigt. Den 25 augusti skrev jag ett inlägg, där jag redovisade vad som stod i min andaktsbok för den dagen:

”Vi är inte kallade att enbart vaka över det goda som Gud har gjort i gångna tider, inte heller att endast be för framtiden. Vi måste engagera oss i vår tids frågor. Olika medlemmar i kyrkan kan ha olika uppfattningar om vilka de frågorna är. Men hur vi än prioriterar bör dessa ingå: att vårda sig om Guds skapelse, att arbeta för rättvisa och rättfärdighet samt att dela med sig av evangeliet.”

När vi kristna tar oss an uppgifterna, som Bonhoeffer och Ringma beskriver, kan det säkert ofta hända, att vi får stå där ensamma med en känsla av att vara ropande röster ödemarken. Men lika ofta, det är min övertygelse, delar vi färdens vedermödor med mängder av enskilda, aktionsgrupper och politiska partier. Vi kristna behöver inte vara rädda att samarbeta med människor med god vilja. Solidariteten med Guds skapelse, fattiga och förtryckta och uppgiften att dela med oss av det glada budskapet är inte en självvald väg, utan Jesus går före och drar oss med sig. Det är honom vi är lojala mot och strävar på, om än enskilda, organisationer eller nationer sviker.

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , ,

11 Responses to Uppsagda lojaliteter!

  1. Jonas Lundström skriver:

    Intressant, viktigt och väl talat. I agree.

  2. Pappas flicka skriver:

    Oj! säga upp alla lojaliteter till den västerländska livsstilen! Vi har en spännande höst att se fram emot tror jag bestämt:-).

    Trevligt att höra att resan var lyckad!

  3. Alde skriver:

    God insikt!

  4. […] och vita. Jag har fått ett påpekande, att jag blandar äpplen och päron i mitt förra inlägg. Det är fullt rimligt att säga upp lojaliteter med organisationer, institutioner eller ekonomiska […]

  5. […] följde en tanketråd som jag inte mött tidigare. Nedanstående citat är hämtat ur inlägget ”Uppsagda lojaliteter” den 28 september […]

  6. […] Det hade runnit mycket vatten under broarna, när jag den 24 september 2008 skrev blogginlägget ”Uppsagda lojaliteter” Den bärande tanken i blogginlägget är insikten att kristen tro inte behöver något […]

  7. […] försvann och kan ni förstå – det kvarvarande vek sig inte! Jag beskriver tankarna i ”Uppsagda lojaliteter.” Avslutningsvis vill jag också avliva en seglivad myt. Profetisk diakoni eller befrielseteologi […]

  8. […] skulle identifiera mig som vänster. 2008 skrev jag, efter en resa i Luthers fotspår, ett inlägg: ”Uppsagda lojaliteter.” I inlägget förklarar jag varför jag tar bort begreppet kristet vänsterperspektiv från […]

  9. […] för dagens inlägg la jag i ett inlägg ”Uppsagda lojaliteter” i september 2008 efter en fysisk resa i Luthers fotspår och en andlig resa med Bonnhoeffers […]

  10. Leopold Holtter skriver:

    Reblogga detta på Tankar i natten och kommenterade:

    Det här inlägget skrev jag hösten 2008. Jag tror att det var det första blogginlägget, son behandlade frågan om jag såg någon motsättning mellan min kristna tro och de politiska ideologier jag omfattat.
    Det här första inlägget följdes av flera, som ni hittar i kommentarsfältet. Jag har ofta länkat till det här inlägget.
    Inläggen har präglat min syn på frågan om kristnas och kyrkors förhållande till politiken. Vi ska ha klart för oss, att om kyrkor kritiserar missförhållandet att fattiga lider, då är den politisk och uppfattningen kan kännas hotande av den politiska makten.
    Ni minns säkert namninsamlingskampanjen för en mänskligare flyktingpolitik, Påskuppropet. Den kampanjen från Sveriges kristna råd mottogs inte välvilligt av den socialdemokratiska regeringen. Nuvarande justitieministern tog KG Hammar i örat och påpekade att kyrkor ska inte demonstrera på gatorna och försöka påverka de politiska besluten.
    Den kristna kärleken och barmhärtigheten är politisk. Självklart ska inte politiker styra kyrkan. Det är verkligen en helt fel politisering. Kyrkan kan inte vara en megafon för partier och politiska ideologier!

Kommentera

